Att göra karriär av filosofi

Som filosof är sökandet efter en karriärsbana inte den lättaste uppgiften idag men det förde Robert Hartman halvvägs runt jorden, från hans hem i USA till Sverige, och till Göteborgs universitet. Här har han jobbat som postdoktoral forskningsassistent inom Lund Gothenburg Responsibility Project.
– Det är ett jättebra projekt som ger mig möjligheten att jobba med många av mina filosofhjältar.

Robert Hartman
Foto: Joacim Schmidt

Robert Hartman startade sin akademiska resa i sin hemstat Wisconsin på University of Wisconsin-Eau Claire, där ett teologiintresse ledde till att han fördjupade sig i religiösa studier. Han var dock inte helt nöjd med läroplanen.
– De studerade religiös antropologi och jag var mer intresserad av de religiösa påståenden som gjordes, och huruvida de var sanna eller inte. Som kristen ville jag förstå mina egna trosåtaganden.

Då läste Robert Hartman en kurs i filosofi och insåg att frågorna som ställdes där låg mer i linje med hans egna funderingar.
– Hur ser världen ut? Är vi materiella varelser som kom till genom big bang och den evolutionära processen som följde? Eller fanns det någonting bakom den evolutionära processen som hade för avsikt att skapa människor? Det var så jag upptäckte filosofin och dess värde.

Efter att ha studerat religionsfilosofi och kristna studier på Trinity International University bestämde sig Robert Hartman för att han ville inrikta sig på filosofi vilket ledde honom till St. Louis University. Där både undervisade han och genomförde disputationen av sin doktorsavhandling, i vilken han försvarar konceptet moralisk tur. Om samma ämne skrev han sin första bok som publicerades 2017.
– Moralisk tur kan förklaras med ett kort exempel i vilket två bilförare kör hem berusade på natten, sladdar och kör på en trottoarkant. På trottoarkanten som den ena föraren kör på står en fotgängare som blir påkörd och dör, medan trottoarkanten som den andra föraren kör på är tom och ingen kommer till skada. De två förarna agerar exakt likadant men på grund av tur kommer vi att döma dem annorlunda.

Att bli bättre på filosofi gör dig bättre på allting annat du vill göra

Efter att ha avslutat sin doktorsavhandling stod han inför utmaningen att hitta en karriärsbana inom filosofin. Robert Hartman förklarar att även om yrket var vanligare för ett par hundra år sedan finns fortfarande aktiva filosofer som turnerar och föreläser om till exempel affärsetik.
– De flesta som använder sig av sin filosofiträning i både form och innehåll gör det inom den akademiska världen. Men som jag säger till mina studenter; att bli bättre på filosofi gör dig bättre på allting annat du vill göra eftersom det tränar dina kritiska och kreativa resonemangsförmågor.

Efter att ha letat på en hemsida där jobb med anknytning till filosofi läggs ut kom han i kontakt med Lund Gothenburg Responsibility Project, ett projekt som finansieras av Vetenskapsrådet i samarbete med Lunds universitet och Göteborgs universitet och syftar till att bättre förstå och utvärdera lagligt och moraliskt ansvar.
– Jag ansökte och kom in. Jag känner mig tursam som får jobba med människor vars böcker jag har läst. Många av dem har besökt Göteborg under de två gångna åren och jag har kunnat ställa mina frågor och presentera mina invändningar mot deras resonemang. Det har varit en väldigt bra erfarenhet, säger Robert Hartman.

I februari 2017 anlände han till Göteborg med sin fru och deras två små barn. Även om Robert Hartman och hans fru saknar att låta sina barn växa upp hos sin större familj har de kommit att trivas i staden. Under sin vistelse har de bott i en av universitetets gästbostäder.
– Vi älskar staden, alla parker och evenemang och med familjen är det extra trevligt. Min fru och jag har satt våra barn i svensk skola och de brukar lära mig lite svenska vid frukostbordet. Det har varit bra.

Det finns hälsosammare arbetsmönster i Sverige

Något som Robert Hartman upplever skiljer sig mellan att jobba inom den akademiska sfären i USA och i Sverige är synen på balans mellan arbets- och privatliv. På Göteborgs universitet blev han förvånad när han och hans kollegor blev rådda att inte svara på jobbmejl utanför arbetstid, vilket troligen inte skulle hända i hans hemland där anträffbarhet snarare kan förväntas även under ens lediga tid.
– Och här är det lagkrav på att ta ut fyra veckors semester varje år vilket inte är en del av vare sig lagen eller kulturen i USA. Det finns hälsosammare arbetsmönster i Sverige som jag försöker ta till mig under min tid här, det gör gott i det långa loppet och det gör gott för min familj.

Publicerades första gången 23 maj 2019