Sjögurka i två händer.
Foto: Albin Dahlin

Vetenskapsfestivalen: Sjömat framtidens mat, havets dammsugare

Naturvetenskap & IT
Populärvetenskap

Nu har du chansen att lära dig mer om sjögurkor - djuren som gillar skräpmat! "Sjömat – framtidens mat: Havets dammsugare" är en programpunkt under årets Vetenskapsfestival. Kom och besök oss för att få veta mer.

Utställning
19 apr 2024 - 20 apr 2024
Nordstan, Göteborg

Medverkande
Kristina Snuttan Sundell, SWEMARC & Blå mat, Inst. för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet
Jonathan Roques, SWEMARC, Inst. för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet
Marica Andersson, SWEMARC & Blå mat, Inst. för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet
Raneesha de Fonseka, SWEMARC, Inst. för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet
Lisa Jönsson Bergman, SWEMARC, Inst. för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet
Ellen Schagerström, SWEMARC, Inst. för biologi och miljövetenskap, Göteborgs universitet
Carl-Johan Skogh, SWEMARC, HDK-Valand, Göteborgs universitet
Ingen föranmälan krävs.

Sjögurkornas användningsområden

Sjögurka är mycket populär mat i Kina och även en betydelsefull art inom vattenbruk eftersom den kan förbättra vattenkvaliteten i samodlingar. Detta gör de genom att promenera runt på botten och äta det som faller ned, en vattenbrukets dammsugare.

Nu har svenska forskare lyckats odla fram nya små sjögurkor, som ska få vara med i cirkulära vattenbrukssystem tillsammans med arter som fisk, alger och musslor. Passa på att lära dig ännu mer genom att prata med sjögurksexperter.