Militär i röd basker med folkmassa i bakgrunden
Foto: Shutterstock

Utmaningar i Afrikansk samhällsstyrning, ledarskap och demokrati – KAPTalks

Samhälle & ekonomi

På senare tid har flera afrikanska stater i Sahelregionen varit måltavlor för militärkupper och ökande interna konflikter. Mo Ibrahim kommer att ge en översikt över Mo Ibrahim-stiftelsens banbrytande verksamhet, i synnerhet orsakerna till och effekterna av den senaste utvecklingen.

Föreläsning
19 mar 2024
Plats
Malmstensalen, Handelshögskolan, Vasagatan 1, Göteborg
Ytterligare information
Kapuscinski Development
Lecture

Bra att veta
Projektet är samfinansierat av Europakommissionen och FN:s utvecklingsprogram
Arrangör
Projektet är ett gemensamt initiativ mellan Europakommissionen, FN:s utvecklingsprogram och Handelshögskolan
Dr Mo Ibrahim

Denna föreläsning hålls på engelska.

Dr Mo Ibrahim Han är grundare av Mo Ibrahim-stiftelsen som spelar en viktig roll för att stödja god samhällsstyrning och exceptionellt ledarskap på den Afrikanska kontinenten till förmån för livskvaliteten för de afrikanska medborgarna. Stiftelsen är inriktad på att definiera, bedöma och förbättra styrelseformer och ledarskap genom en rad konkreta initiativ, till exempel inrättandet av ett index för styrelseformer i Afrika och Ibrahim-priset för insatser inom afrikanskt ledarskap.

Läs mer om föreläsningen och talaren här (engelska).

Partnerlogotyper för eventet