Ukrainas flagga och regnbågsflaggan tillsammans
Foto: Sergei Tolmachev/Mostphotos

Untold stories: Erfarenheter av ukrainska HBTQ+-flyktingar i samband med Rysslands militära invasion

Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Gästföreläsning med Maryna Shetsova som presenterar ett pågående forskningsprojekt om livet för HBTQ+-personer från Ukraina, som flytt kriget. Projektet är baserat på fältarbete i Österrike, Tyskland, Polen, Slovakien och Slovenien.

Föreläsning,
Seminarium
20 mar 2023
J222, Humanisten, Renströmsgatan 6

Maryna Shetsova
Öppet för allmänheten i mån av plats.
Institutionen för kulturvetenskaper

Aktivisters och internationella människorättsorganisationers insatser ligger bakom att en hel del texter har publicerats om situationen för HBTQ+-personer i Ukraina under den storskaliga invasion som Ryssland inledde den 24 februari 2022. Ganska förutsägbart ökade sårbarheten för HBTQ+-ukrainare i takt med att landets situation förvärrades. Samtidigt betonar många av de artiklar som publicerats i media också det hårda arbetet som görs av organisationer som arbetar för HBTQ+-rättigheter liksom den ökade synligheten för HBTQI+-personer inom militären.

En nyligen genomförd sociologisk undersökning visar också på en betydande förbättring när det kommer till samhällets attityder mot HBTQ+-personer bland ukrainare. I juli 2022 var president Zelensky tvungen att ta upp en namninsamling för att legalisera samkönade äktenskap i Ukraina, som samlade in över 25 000 underskrifter på bara några dagar. I december 2022 antog Ukrainas parlament också en lag som bland annat förbjuder hatretorik mot HBTQ+-personer.

Mindre är dock känt och diskuterat om HBTQ+-ukrainare som lämnat Ukraina. Det finns inga officiella uppgifter om antalet HBTQ+-personer som lämnat landet, och väldigt lite forskning har gjorts hittills. Det antas ofta att när de väl har lämnat ett inte så HBTQ-vänligt Ukraina så kommer deras situation i EU:s medlemsländer att bli bättre, särskilt med tanke på den "privilegierade" behandling som ukrainska flyktingar har mött. Men är det så?

Detta föredrag är en presentation av ett pågående forskningsprojekt om livet för HBTQ+-ukrainare som flyr från kriget i Ukraina, baserat på fältarbete i Österrike, Tyskland, Polen, Slovakien och Slovenien.

Med utgångspunkt i djupintervjuer med mer än 30 HBTQ+-krigsflyktingar diskuteras de utmaningar som dessa står inför att bygga sina (tillfälliga) liv utomlands och de strategier de använder för att klara av sin nya verklighet.

Maryna Shetsova
Maryna Shetsova.

Maryna Shevtsova är EUTOPIA-postdoktor vid universitetet i Ljubljana, Slovenien. Hon är också Senior FWO Fellow vid KU Leuven, Belgien (2021/2026, startdatum uppskjutet på grund av EUTOPIA-stipendiet). Hon har MA i genusvetenskap från Central European University och Ph.D. i statsvetenskap från Humboldt University, Berlin. Maryna Shevtsova var postdoktor vid Institutionen för genusvetenskap vid Lunds universitet 2020 och Fulbright Scholar vid University of Florida, USA, 2018/19.

Hennes senaste publikationer inkluderar boken LGBTI Politics and Value Change in Ukraine and Turkey: Exporting Europe? (Routledge 2021) och LGBTQ+ Activism in Central and Eastern Europe. Resistance, Representation, and Identity (med Radzhana Buyantueva, Palgrave Macmillan 2019) och LGBTI Asylum Seekers and Refugees from a Legal and Political Perspective: Persecution, Asylum, and Integration (med Arzu Guler och Deniz Venturi, Springer, 2019).

2022 tilldelades Maryna Emma Goldman-priset för sitt engagemang i feministisk forskning och människorättsaktivism.