Turkiet - demokrati eller autokrati

Kultur & språk
Samhälle & ekonomi

Turkiet har på senare år genomgått en omfattande autokratisering och definieras i dag som en valautokrati. Trots att man håller val har landet ett auktoritärt styre, och precis som i fullskaliga autokratier har utvecklingen inneburit ökad förföljelse av journalister, konstnärer, minoriteter och oliktänkande.

Seminarium
11 maj 2023
Världskulturmuseet, Södra Vägen 54

Arrangör
Folkuniversitetet, Jonsereds herrgård Göteborgs universitet, Tidskriften Ord&Bild och Världskulturmuseet

Sedan kuppförsöket 2016 har 200 000 turkar avskedats från offentliga anställningar, 200 medieföretag stängts eller konfiskerats och 40 000 hemsidor släckts ner. Samtidigt har många journalister fängslats, och president Erdoğan anklagar ständigt omvärlden för att hota Turkiets intressen.

Hur ser det ut inför de turkiska allmänna valen och första omgången av Turkiets presidentval den 14 maj? Vilka möjligheter har Turkiets politiska opposition och civilsamhälle? Hur kan demokrati, yttrandefrihet, akademisk och konstnärlig frihet värnas?

MEDVERKANDE
Klas Grinell, författare och docent i idé- och lärdomshistoria
Ülkü Holago, journalist

Ann-Kristin Jonasson, doktor i statsvetenskap, Göteborgs universitet
Helin Sahin, Turkiet-kännare på Olof Palme International Center

SAMTALSLEDARE
Ann Ighe, redaktör Ord&Bild, fil.dr. ekonomisk historia

---

Samtalet arrangeras av Folkuniversitetet, Jonsereds Herrgård Göteborgs universitet, Tidskriften Ord&Bild och Världskulturmuseet.