En robot håller en bricka med drinkar, en blå kvadrat täcker delar av bilden

The Right to design: Another possible is possible

Kultur & språk

Välkommen till en eftermiddag med presentationer, uppläsningar och diskussioner om förhållandet mellan design och rättigheter.

Seminarium
7 okt 2021
Röhsska Museet, Auditorium

Arrangör
Arrangeras av Röhsska museet i samarbete med Konstnärliga fakulteten, Konstnärsnämnden och med stöd från Göteborgs Slöjdförening.

Med inbjudna forskare och utövare från så olika fält som design, arkitektur, antropologi och juridik, undersöks hur designens rättigheter ser ut och hur förhållandet till mänskliga rättigheter fungerar. Kan design som disciplin fungera som en ram för att utöva, utvidga och synliggöra olika former av rättigheter? Ingen föranmälan behövs, men antalet platser är begränsat. Evenemanget är på engelska.

Medverkande: Arjun Appadurai, Goddard Professor Emeritus, Agency, Arturo Escobar, Elof Hellström, Mapping the Unjust City, Anna Hydén, Röhsska, Mahmoud Keshavarz, HDK-Valand, Nina Valerie Kolowratnik, Ghent University, Thomas Marriott, Goldsmiths London, och Christina Zetterlund, Linnéuniversitetet. Introduktion och moderation av Onkar Kular och Henric Benesch, HDK-Valand.