Ett par smutsiga händer som håller i mineraler och stenar i en gruva.

Ska man handla med icke-demokratier? Global råvaruhandel i en konfliktdrabbad värld – Prins Bertil-seminariet

Populärvetenskap

Hur kan och bör man långsiktigt säkra tillgången till nödvändiga råvaror? Vilka lärdomar går att dra från vår historia när det gäller handel med auktoritära regimer? Årets Prins Bertil-seminarium behandlar utmaningar och etiska dilemman för företag och nationer, när historiker, forskare och näringsliv möts för att samtala om geoekonomi, råvaror och internationell handel.

Seminarium
9 nov 2022
Handelshögskolan, Vasagatan 1, Göteborg
Sista anmälningsdag
8 november 2022

Medverkande
Espen Storli, professor vid institutionen för modern historia, universitet i Trondheim (NTNU)
Christer Ljungwall, Dr., Acting Prof. Peking University HSBC Business School, Shenzhen P.R. China
Anna Romberg, EVP Legal, Compliance & Governance, Getinge
Bra att veta
Efter Prins Bertil-seminariet är du välkommen på lättare förtäring utanför Malmstensalen.

Seminariet genomförs på Handelshögskolan, men om du inte kan delta på plats kan du följa digitalt. Anmälan via länk.
Handelshögskolan
Anmälan är stängd.

Teknisk förändring, ekonomisk utveckling och strävan efter hållbar utveckling förändrar kontinuerligt behovet råvaror. Samtidigt är många viktiga mineraler och andra råvaror koncentrerade till auktoritärt styrda och konfliktdrabbade länder. Och demokratin har varit på tillbakagång i många länder de senaste årtionden.

Detta leder till utmaningar och etiska dilemman för företag och nationer. Hur kan och bör man långsiktigt säkra tillgången till nödvändiga råvaror? Vilka lärdomar går att dra från vår historia när det gäller handel med auktoritära regimer? Hur kan stat och näringsliv samarbeta för att skapa strategier för en hållbar utveckling med avseende på råvaror och internationell handel?

På årets Prins Bertil-seminarium möts historiker, forskare och näringsliv för att samtala om geoekonomi, råvaror och internationell handel.

Välkommen
Oskar Broberg, docent, Handelshögskolan och representant för Nämnden för Prins Bertils fond

Carolina Dackö, partner, advokat, Mannheimer Swartling

Råvaror och internationell handel i ett historiskt perspektiv

Kina – kritiska råvaror mot inflytande?

Paneldiskussion – Ska man handla med icke-demokratier?
Espen Storli och Christer Ljungwall tillsammans med
Anna Romberg, EVP Legal, Compliance & Governance, Getinge

-> Alla deltagare är välkomna på lättare förtäring utanför Malmstensalen efter seminariet.