Fraktfartyg i hamn, kranar som lastar på containrar.

Sjöfart och globala kriser – ett slut på globaliseringen?

Samhälle & ekonomi

Pandemi, krig, strejker, höga transportpriser och stopp i kanaler påverkar leveranserna till våra butiker. Under denna Kunskapslunch berättar Johan Woxenius om resultaten från en serie forskningsprojekt om hur störningar påverkar sjöfart och global varuhandel och hur företagen agerar för att hålla transporterna i gång.

8 feb 2024
Digitalt webinar via Zoom, länk skickas dagen innan

Johan Woxenius, professor i sjöfartens logistik
Martin Svanberg, Forskare, RISE - modererar frågor och diskussion

Ser vi slutet på globaliseringen eller är det bara ett hack i kurvan? De senaste decennierna har globaliseringen gett oss konsumenter nästan obegränsad tillgång till allt fler, bättre och fortfarande billiga varor. Försörjningskedjorna är uppdelade i produktionssteg i världens alla hörn och förutsätter effektiva transporter. Hundratals miljoner människor har lyfts ur extrem fattigdom och länder som Sverige tillhör världshandelns vinnare. Handel är inget nollsummespel, men globaliseringen har också skapat ekonomiska och sociala problem där varor tillverkades tidigare. Geopolitiska spänningar, pandemin, krig och återkommande problem för sjöfarten att passera Suez- och Panamakanalerna gör att de globala produktionssystemen nu ifrågasätts. Forskningen utgår från sjöfarten, bygger på en serie djupintervjuer med transportköpare, rederier, speditörer, hamnar och myndigheter och den bedrivs tillsammans med Chalmers och forskningsinstitutet RISE.

Johan Woxenius är professor i sjöfartens logistik på Företagsekonomiska institutionen. Hans forskning är inriktad på långväga godstransporter och särskilt trafikslagens konkurrenskraft, hållbarhet, robusthet, produktions- och informationssystem. Han leder Göteborgs universitets del av den maritima samverkansplattformen Lighthouse och Strategiska forskningsområdet Transport. Han har på senare tid kommenterat störningar i sjöfarten i media.

Kunskapslunch – matnyttig kunskap i lunchformat

På Handelshögskolans Kunskapsluncher presenterar utvalda forskare sina fynd kopplat till deras senaste forskning. Det är en möjlighet för dig att lära dig mer om spännande och aktuella ämnen, att ta del av inte bara en till många delar ytlig mediebild utan gå mer på djupet av ett aktuellt ämne. Vi hoppas det blir ett trevligt tillfälle att ta del av en bit av skolans hjärta - forskningen.

Kunskapsluncherna är öppna för alla sprid gärna i ditt nätverk!

Välkommen!