Reväst webinar: Finans och investeringars roll i den gröna omställningen

Forskning
Samhälle & ekonomi

I samarbete med hållbarhetsdagarna på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.

Webinar
31 jan 2024
Webinar

Medverkande
Ylva Baeckström, expert behavioural finance, Kings College London Business School och Handelshögskolan Göteborgs universitet
Erik Callert, Chief Investment Officer, Andra AP-fonden
Marcus Samuelsson, ESG Finance Advisory, Swedbank
Linda Sundberg, ansvarig för hållbara investeringar, Svenska kyrkan
Moderator: Åsa Löfgren, docent i nationalekonomi vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, gästprofessor Luleå universitet, RFF Univeristy Fellow, och tidigare medlem i Klimatpolitiska rådet
Arrangör
Reväst i samarbete med Sustainability Day

Idag påverkas alla samhällssektorer av de möjligheter och risker som är förknippade med hållbarhet. På detta webinar finns möjlighet att diskutera och lyfta aktuella frågor tillsammans med olika aktörer inom finanssektorn. Fokus kommer att vara på hållbarhet och de stora pengarna, det trögrörliga kapitalet som behöver att ställas om.
Vilken roll har finanssektorn i omställningen? Hur tänker banker och AP-fonder kring skiftet och när sker det? Vad innebär hållbara investeringar? Vilka är de stora utmaningarna och barriärerna för den finansiella sektorn? Vad innebär gröna obligationer och vilken betydelse har de? Hur ser kulturen i finansbranschen ut och behöver den förändras?
Webinariet inleds med korta presentationer som efterföljs av ett panelsamtal för att sen gå över till publikfrågor och diskussion på temat.