En vattenhämtare på ett fartyg til havs.

Nord Stream-explosionen – vart tog allt metan vägen?

Forskning

I slutet av september 2022 uppstod flera läckor på gasledningarna Nord Stream 1 och 2 nära Bornholmsdjupet. För att förstå den omedelbara påverkan av en så kraftig gasläcka genomförde forskare vid Göteborgs universitet en första undersökning en vecka efter detonationerna. Denna första expedition visade på ungefär 1000 gånger högre metanhalter än den naturliga bakgrunden. En uppföljande expedition utfördes i januari 2023 för att förstå gasutbyte mellan luft och atmosfär, påverkan av utspridning och omblandning av vattenmassan, oxidation av metan i havsvattnet samt förändringar i planktonsammansättning.

Föreläsning
29 jun 2023
Antal platser
Kostnad
Fri entré

Medverkande
Katarina Abrahamsson
Bra att veta
Vi öppnar hörsalen ca kl 17:45
Arrangör
Tjärnö marina laboratorium, Göteborgs universitet
Porträtt av Katarina Abrahamsson
Professor Katarina Abrahamsson har koordinerat Göteborgs universitets expeditioner till Nord-Streamläckorna.
Foto: Johan Wingborg

Katarina Abrahamsson är professor i analytisk och marin kemi vid Institutionen för marina vetenskaper, Göteborgs universitet. Hennes forskning handlar bland annat om halogenerade kolvätens roll i kustmiljöer och polarområden. Hon har varit koordinator för Göteborgs universitets expeditioner till Nord Stream-läckorna.