Samebyn Arasluokta.

17 nov 2022
Mänskliga Rättighetsdagarna på Conventum Örebro

Medverkande
Peter Johansson, lärare och forskare vid Institutionen för globala studier, Göteborgs universitet.
Kristina Sehlin MacNeil, forskare vid Várdduo-Centrum för samisk forskning, Umeå universitet.
Representanter från samiska samhällen.
Arrangör
Göteborgs universitet och Várdduo-Centrum för samisk forskning, Umeå universitet.

Rättsliga framgångar för samer när det gäller markrättigheter följs ofta av ökad rasism, hot om våld och fysiskt våld. Vidare pågår ett strukturellt våld med koloniala förtecken där samers marker är under ständigt hot. Många vittnar om hur regeringens besked om gruvan i Gállok rivit upp intergenerationella trauman som bidrar till psykisk ohälsa. Vad innebär det att som urfolk leva i otrygghet med ständigt hot om strukturellt och fysiskt våld?