Illustration som visar en robot framför matematiska uträkningar.

Matematiken som styr våra liv

Naturvetenskap & IT

Varmt välkommen till en ny samtalsserie där forskare diskuterar frågor som är aktuella och viktiga för vårt samhälle. Höstens andra tillfälle har fokus på var matematiken finns omkring oss i vardagen och den samhällsutveckling som driver tekniken och forskningen framåt.

Seminarium
10 nov 2020
Livesändning via www.facebook.com/events/992714837869642

Naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet och Folkuniversitetet

Matematik är en stor del av vår vardag, även om vi kanske inte alltid märker den. Redan i tidig ålder lär vi oss att räkna i skolan och nu finns även programmering och algoritmer på schemat. Inom områden som ekonomi, finansvärlden och näringslivet har matematiken har en tydlig roll, men var finns den annars omkring oss och hur påverkar den egentligen våra liv?

Artificiell intelligens, även kallad AI, och algoritmer omtalas ofta som en stor och viktig del av vårt framtida samhälle. Självkörande bilar, robotar i vården och appar som påminner oss om vilka matvaror som är slut i kylen är redan en verklighet, och utvecklingen av nya produkter och funktioner går fort framåt. Vad är det som driver utvecklingen och hur går det till när man använder matematik för att ta fram dessa? Vilka samhällsfunktioner styrs redan idag av AI och vad händer om de felar?

Medverkande

Olle Häggström är professor i matematisk statistik vid Göteborgs universitet och Chalmers. Olles forskar inom sannolikhetsteori, och har på senare år även intresserat sig mycket för AI och framtidens teknologier.

Jonas Ivarsson är professor i informatik vid Göteborgs universitet. Jonas har även en bakgrund inom utbildningsvetenskap och hans forskning handlar bland annat om hur man kan använda AI och dess konsekvenser för kunskapsutveckling.

Moderator

Karin Klingenstierna. Karin är professionell moderator sedan 25 år och leder svenska och internationella seminarier, konferenser, kongresser och panelsamtal i en mängd olika ämnen. Hon är gymnasielärare i språk och dramatik i grunden. Förutom egna uppdrag undervisar hon i moderatorskap.

Om samtalsserien

"Hur vet vi det? Forskare diskuterar." är en ny populärvetenskaplig samtalsserie online som anordnas av Naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet och Folkuniversitetet. Här kommer vi att diskutera frågor som är aktuella och viktiga i vårt samhälle. Vi kommer också att prata om hur forskarna arbetar med att ta fram de fakta som ligger till grund för olika forskningsrön.

Har du frågor om arrangemanget? Kontakta info@science.gu.se.