Förstå sambandet mellan fysisk aktivitet och hälsa, bild på föreläsare

Kraften i rörelse: Förstå sambandet mellan fysisk aktivitet och hälsa

Hälsa & medicin
Utbildning & lärande

Att fysisk aktivitet har flera positiva hälsoeffekter vet många. Men vilken typ av fysisk aktivitet krävs för att förbättra sin hälsa? Upptäck hur innovativa mätmetoder öppnar nya vägar inom forskningen för att förstå den fysiska aktivitetens kraft. Under denna föreläsning kommer Jonatan Fridolfsson berätta om intensitetens avgörande roll i fysisk aktivitet och träning, hur den kan anpassas efter individen och hur den formar vår hälsa och livskvalitet.

Föreläsning,
14 maj 2024
Studenternas Hus, Götabergsgatan 17
Sista anmälningsdag
14 maj 2024

Alumnrelationer vid Göteborgs Universitet

Upptäck hur innovativa mätmetoder öppnar nya vägar inom forskningen för att förstå den fysiska aktivitetens kraft. Under denna föreläsning kommer Jonatan Fridolfsson (fysioterapeut, doktor i idrottsvetenskap och elitlöpare) berätta om intensitetens avgörande roll i fysisk aktivitet och träning, hur den kan anpassas efter individen och hur den formar vår hälsa och livskvalitet.

I samband med det stundande Göteborgsvarvet håller Jonatan en föreläsning om den senaste forskningen om hur fysisk aktivitet påverkar vår hälsa. Nya metoder för att mäta fysisk aktivitet med stor noggrannhet gör att fysisk aktivitet kan studeras på detaljnivå. Jonatans forskning visar att intensiteten av fysisk aktivitet är avgörande för vilka hälsoeffekter aktiviteten leder till. Föreläsningen belyser också konditionens centrala roll i sambandet mellan aktivitet och hälsa, och hur fysisk aktivitet och träning kan anpassas för varje individ.

Resultat från den senaste forskningen på området blandas med konkreta råd för att förbättra hälsa och livskvalitet. Oavsett om du är en ambitiös löpare eller någon som söker vägar för att förbättra din hälsa genom rörelse, kommer du att lämna föreläsningen med värdefulla insikter och praktiska tips.

Jonatan Fridolfsson har en bakgrund som fysioterapeut och har nyligen disputerat inom idrottsvetenskap vid Göteborgs Universitet. Hans forskning handlar om mätning av fysisk aktivitet och statistiska metoder för att undersöka sambandet mellan aktivitetsmönster och hälsa. Jonatan är även elitlöpare med flera landslagsmeriter.

Det kommer finnas möjlighet att ställa frågor till Jonatan.

Efter föreläsningen blir det bubbel, snacks, mingel och quiz!

Evenamnget riktar sig till alumner vid Göteborgs universitet.