Diagram över vattentemperaturens förändring
Temperaturen i öppna Skagerraks ytvatten har stigit mellan 1992 och 2021
Foto: sverigesvattenmiljo.se

Klimatförändring i havet: vad händer egentligen?

Hållbarhet & miljö

De senaste 200 åren har världens hav blivit varmare, surare och mer förorenade. Framtidsscenarier pekar på fortsatt uppvärmning och försurning, men vad händer i Sveriges kustvatten? Snabba förändringar väntas ske genom värmeböljor, syrebrist, algblomningar och ändrad avrinning. Föreläsningen kommer att belysa vad vi redan kan, och inte kan, upptäcka och hur våra framtida hav kanske kommer att se ut.

Föreläsning
10 aug 2023
Antal platser
Fri entré

Jon Havenhand
Vi öppnar hörsalen 17:45
Tjärnö marina laboratorium, Göteborgs universitet
Porträtt av Jon Havenhand
Bland Jon Havenhands forskarintressen finns klimatförändringar och hur de påverkar motståndskraften hos marina organismer och ekosystem.

Jon Havenhand har flera forskningsintressen. Ett av dem är hur klimatförändringar påverkar motståndskraften hos marina organismer och ekosystem. Han undersöker bland annat havstulpaner, sjöpungar och stillahavsostron. Jon Havenhand är också proprefekt på Institutionen för marina vetenskaper vid Göteborgs universitet, och åretruntbaserad på Tjärnö marina laboratorium.