Kanon perspektiv på svensk konsthistorieskrivning

Kanon i den svenska konsthistorieskrivningen

Forskning
Kultur & språk
Populärvetenskap

Digitalt seminarium av Göteborgs konstmuseum i samarbete med Norrköpings konstmuseum om kanon i den svenska konsthistorieskrivningen. Öppet för allmänheten!

Seminarium
19 mar 2021
digitalt

Arrangör
Göteborgs konstmuseum i samarbete med Norrköpings konstmuseum

På fredag 19 mars 2021, kl 9-12, arrangerar Göteborgs konstmuseum i samarbete med Norrköpings konstmuseum ett digitalt seminarium om kanon i den svenska konsthistorieskrivningen, som är öppen för allmänheten (anmälan via e-post i länken krävs). Mer information i länken: https://goteborgskonstmuseum.se/seminarium-kanon-perspektiv-pa-svensk-konsthistorieskrivning/

Seminariet går till grund med den svenska konsthistorieskrivningen och utgör slutpunkten för ett gemensamt forskningsprojekt vars resultat har blivit publicerat i den tionde volymen av Göteborgs konstmuseums skriftserie Skiascope: "Kanon. Perspektiv på svensk konsthistorieskrivning". Publikationen kan läsas online på museets webbplats: https://goteborgskonstmuseum.se/forskning/skiascope-10/

En av forskarna i projektet är Alexandra Herlitz som är lektor i Konst- och bildvetenskap på Institutionen för kulturvetenskaper. Hon kommer inom ramarna av detta seminarium tala om sin senaste forskning om mecenatparet Pontus och Göthilda Fürstenberg. Göteborgsparet är välkänd för sin konstsamling som nuförtiden visas i det Fürstenbergska galleriet på Göteborgs konstmuseum, dock visar den nyaste forskningen parets mecenatgärning som mera omfattande och varierande.

Under en intensiv period på drygt tjugo år (1880–1902) främjade Pontus och Göthilda Fürstenberg konstscenen och kulturlivet i sin hemstad på många olika sätt. Effekterna av deras verksamhet manifesterar sig i inrättandet av kulturinstitutioner som en lokal konsthögskola och ett lokalt konstmuseum, donationer till staden och olika museer i landet, lokala uppdrag till renommerade konstnärer samt stadsplanering.

I sin samtid var de med sitt breda engagemang i konst- och kulturfrämjande inte ensamma i Göteborg, utan ingick i ett nätverk av likasinnade som enades i sina ambitioner att med ett starkt personligt engagemang och frikostighet skapa ett kulturellt kapital som passade den expansiva och rika handelsstaden Göteborg och som lyckades att utmana konst- och kulturscenen i huvudstaden med dess traditionella strukturer och rigida hierarkier.

Varmt välkomna till det digitala seminariet på fredagen!