Högre seminarium med Johan von Essen kring civilsamhället och välfärdsproduktion

Samhälle & ekonomi

Forskningsplattformen Välfärd i förändring (ViF) bjuder in till ett högre seminarium med Johan von Essen, professor i livsåskådningsvetenskap inriktning civilsamhällesstudier, Ersta Sköndal Bräcke högskola.

Seminarium
27 okt 2021
Zoom

Seminariet inleds med en muntlig framställning av professor Johan von Essen vid Centrum för civilsamhällesforskning, Ersta Sköndal Bräcke Högskola. I slutet av seminariet kommer det att finnas utrymme för diskussion och frågor.

Det kommer att finnas ett textunderlag som seminariedeltagarna får möjlighet att läsa inför seminariet. Hör av dig till Anna Gidlöf (anna.gidlof@gu.se) eller Ulf Borelius (ulf.borelius@socwork.gu.se) om du vill ta del av underlaget.

von Essens framställning kommer att ha följande upplägg:

• Definition av civilsamhällesbegreppet
  • Det svenska civilsamhällets historia/utveckling
  • På aggregerad nivå det svenska civilsamhällets struktur idag och, inom ramen för detta, strukturen på den välfärdsproducerande sektorn inom civilsamhället

von Essen kommer även att ta upp utvecklingstendenser inom civilsamhället, inte minst vad gäller välfärdsproduktionen.

Hjärtligt välkomna!