Kollage för vävmässan med olika bilder från medverkande och deras textilverk
Foto: fotograf E Linde

HDK-Valand medverkar på mässan VÄV2022

Kultur & språk

I HDK-Valands monter kommer Klara Albertsson, examinerad student från Textilkonst, att presentera sitt mastersarbete från i våren 2022.

Mässa
22 sep 2022 - 24 sep 2022
Halmstads Arena, Växjövägen 11, Halmstad
Kostnad
450 kr

Klara Albertssons egen text om sitt verk:
”Textilens metamorfos – Trådar färgas, vävs och fogas samman. I väven är konstruktionen och ytan detsamma. Väven får en form som är tillfällig och föränderlig. Evigt omformbar. Den veckas om, vecklas ut, rullas, knölas, hängs, bärs runt, kring, spänns fast, sträcks ut, svävar.

I vävstolen är alla trådar spända, det är bärigheten i konstruktionen, för att väven ska kunna fogas samman. Sammanfogningar och luft däremellan. När presenningen spänns upp i staden är den både konstruktion och skydd, den står för förändring. Uppspänd mellan träd i skogen som skydd för natten, blir den både tak och himmel.”

Vävmässans öppettider
Torsdag 22 september  9-18