Blommande äng

Hållbarhet & miljö
Naturvetenskap & IT
Samhälle & ekonomi

Biologisk mångfald har blivit en ödesfråga för framtiden. Modernitetens stordrift har i många avseenden inneburit en rovdrift på naturen, skogsindustri och rationaliserat jordbruk har trängt undan naturliga skogar och ängsmiljöer. Ändrad markanvändning och djurhållning har resulterat i förlorade habitat för alla slag av organismer.

Seminarium
2 sep 2021
Jonsereds herrgård, William Gibsons väg 21

Jonsereds herrgård Göteborgs universitet & Jonsereds trädgårdar

Sverige arbetar målmedvetet med naturskydd, biologisk mångfald och miljömässig hållbarhet. Hur har biodiversiteten förändrats i Sverige genom dessa satsningar? Vilken roll spelar naturskyddsområden, hållbarhets- och mångfaldsorienterade trädgårdar, frö- och genbanker?

Hur går vi från akut nödvändigt skyddsarbete till mer hållbar markanvändning för att säkra såväl dignande artrikedom som livsmedelsförsörjning och därmed livets fortlevnad? Vilken omställning behöver ytterligare göras?

Medverkande: Tomas Appelqvist Pro-Natura, Ulrika Palme lektor i miljösystemanalys Chalmers, styrgruppsledamot Göteborgs centrum för globala diversitetsstudier, Fredrik Sjöberg biolog och författare,  Peter Svenson trädgårdsmästare Jonsereds trädgårdar och Mats Runeson Pratensis.

INBJUDNINGAR
Till seminarierna skickas personliga inbjudningar ut. Antalet platser är begränsat.

ÖNSKAR DU DELTA?
Är du som aktör intresserad och önskar att, i mån av plats, delta i seminariet? Maila ditt intresse till jonseredsherrgard@gu.se tillsammans med namn, organisation och din roll inom denna, samt vilken ingång du har till seminariets ämne.