Utekök under tak

Ett HUM om... Det är inne att vara ute – trenden med utekök

Kultur & språk

Webinar som är en del av föreläsningsserien Ett HUM om... och ges som ett samarbete mellan Humanistiska fakulteten vid Göteborgs universitet och Stadsbiblioteket.

Föreläsning
23 nov 2020
Digitalt via Zoom

Humanistiska fakulteten vid Göteborgs universitet och Stadsbiblioteket

Stoppade möbler och kristallkronor har flyttat ut i växthus och uterum. Klotgrillarna har fått konkurrens av mer permanenta utekök. Handlar detta om viljan att vara nära naturen eller är det kanske ett manlighetsprojekt? Och hur bra gör sig ett utekök i sociala medier? Kanske är drömmen om ett utekök mest en önskan om att få ha en otvungen (covidfri)  social samvaro med släkt och vänner?

Eva Knuts är etnolog vid institutionen för kulturvetenskaper vid Göteborgs universitet. Hon forskar om ”personal shoppers”, provrum och utekök. Hon ställer frågor om varför det blivit så inne med utekök, och om det kan vara så att gränsen mellan inne och ute håller på att luckras upp. Föredraget berättar om försöken att förstå en samtida trend och lite till.

Eventet sänds som ett webinar är en del av föreläsningsserien Ett HUM om... och ges som ett samarbete mellan Humanistiska fakulteten vid Göteborgs universitet och Stadsbiblioteket.

Kontakt och frågor: etthumom@lir.gu.se