Dialog och samskapande inom migration- och integrationsforskning

Forskning
Kultur & språk
Samhälle & ekonomi
Utbildning & lärande

Hur kan forskare och andra grupper skapa kunskap tillsammans? Vilka utmaningar och möjligheter möter forskare och praktiker som samarbetar och vilka är lärdomarna? Detta kommer deltagarna att reflektera över och diskutera under en dag tillsammans.

16 maj 2024
Scandic Continental, Stockholm
Antal platser
Endast för särskilt inbjudna

Under workshoppen kommer vi att diskutera frågor som:

• Hur kan forskare och andra grupper skapa kunskap tillsammans?
  • Vilka utmaningar och möjligheter möter forskare och praktiker som samarbetar?
  • Vilka lärdomar kan dras från samarbeten mellan forskare och praktiker?

På förmiddagen kommer inbjudna forskare och praktiker att dela med sig av sina erfarenheter av dialog och samskapande inom ett par olika forskningsprojekt. På eftermiddagen presenteras några exempel på forskningskommunikationsprojekt. Alla deltagare bjuds in att reflektera och diskutera med varandra under dagen. Vi ser fram emot givande samtal!

Presentationer:

Gabriella Elgenius, Göteborgs universitet berättar om projektet ”Empowering Cities of Migration: nya metoder för engagemang, urban och lokal integration” (finansieras av Formas).

Pär-Anders Granhag, Göteborgs universitet och Christian Andersson, Migrationsverket berättar om projektet ”Bedömning av tillförlitlighet i muntliga utsagor: Ett vetenskapligt baserat beslutsstöd för säkrare migration” (finansieras av Forte), och projektet ”Asylrättens kärna” (finansieras av Migrationsverket).

Andreas Önver Cetrez, Uppsala universitet presenterar kort om kommunikationsprojektet ”Fotspår - Att förstå andra människors erfarenheter av integration” (finansieras av Vetenskapsrådet).

Anna Lund, Stockholms universitet presenterar kort om kommunikationsprojektet ””Att vara svensk och sig själv.” Dramatiserad forskningskommunikation som demokratiseringsarbete” (finansieras av Vetenskapsrådet).

Elin Inge, Uppsala universitet presenterar kort om kommunikationsprojektet ”Utveckling av kommunikationsverktyg för att stödja etisk brukarmedverkan med flyktingar i forsknings- och utvecklingsprojekt” (finansieras av Vetenskapsrådet).

Ulf Mellström, Karlstads universitet presenterar kort om kommunikationsprojektet ”Hur hamnade jag här? Berättelser från män som migrerat” (finansieras av Vetenskapsrådet).

Gustav Bohlin, Vetenskap & Allmänhet modererar workshoppen.