Porträttbild av Carin Franzén
Carin Franzén, professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet

Carin Franzén om det fria tänkandets salonger

Kultur & språk

I samband med att Carin Franzén, professor i litteraturvetenskap, föreläser inom kandidatprogrammet i Litterär gestaltning ordnar Göteborgs litteraturhus och Glänta en salong kring hennes bok Fritänkandet.

Föreläsning
7 mar 2024
Hela dagen
Plats
Göteborgs litteraturhus, Lagerhuset, Heurlins plats 1b, Göteborg
Kostnad
Inträde 50 kronor
Sista anmälningsdag
4 mars 2024

Arrangör
Göteborgs litteraturhus och Kulturtidskriften Glänta
Anmälan är stängd.

Vad innebär det att tänka fritt? Carin Franzén söker i sin bok Fritänkandet – Kvinnliga libertiner och en annan humanism svar hos fyra kvinnliga författare från 1500- och 1600-talen som alla kritiskt ifrågasatte det givna. Författarna kallades libertiner för att de förde fram andra former av subjektivitet än de som generellt framkommer i berättelsen om det autonoma och rationella subjektets etablering – friare former som idag ter sig mer aktuella än någonsin.

Under den här kvällen kommer Carin Franzén att ha ett särskilt fokus på drottning Kristinas maximer och salongskulturens bidrag till det fria tänkandet.

Carin Franzén är professor i litteraturvetenskap vid Stockholms universitet och en av redaktörerna för Natur & Kulturs stora litteraturhistoria (2021).