none
Forskarna Sten Widmalm och Åsa Arping möts för att tala om universitetet idag med avstamp i cancelkultur som fenomen, begrepp och debatt.
Foto: Mikael Wallerstedt/ Johan Wingborg

Cancelkultur på svenska universitet - ett samtal om nuet och framtiden

Kultur & språk
Samhälle & ekonomi
Student
Utbildning & lärande

Ett samtal om universitetet idag mellan forskarna Sten Widmalm och Åsa Arping med avstamp i cancelkultur som fenomen, begrepp och debatt. Syftet är att i dialogens form undersöka hur vi kan och bör formulera problem och lösningar.

Seminarium
23 jan 2023
J 309, Humanisten, Renströmsgatan 6, Göteborg

Arrangör
Doktorander vid Institutionen för historiska studier och Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

Frågan om cancelkultur på universiteten har diskuterats de senaste åren, i Sverige och internationellt. Ofta används begreppet i samband med ord som identitetspolitik och åsiktskorridorer. Frågan aktualiserades på nytt i den svenska debatten efter att den nytillträdde utbildningsministern Mats Persson föreslog att en utredning om cancelkultur vid svenska lärosäten borde tillsättas.

I det här samtalet kommer forskarna Sten Widmalm och Åsa Arping tala om universitetet idag med avstamp i cancelkultur som fenomen, begrepp och debatt. Syftet är att undersöka hur vi kan och bör formulera problem och lösningar. Moderator är Håkan Boström.

Vi utgår från frågor som: Vad är det för incidenter som har ägt rum i Sverige? Kan man säga något om vad som gjort dem möjliga? Vilka ord och begrepp ska vi använda för att tala om ämnet med precision och omdöme? Vilka vägar framåt finns?

Upplägget med ett samtal endast mellan två personer, istället för en stor paneldebatt, syftar till att ge deltagarna möjlighet att tala till punkt i fördjupade resonemang.

Mycket tid kommer ges till auditoriets bidrag och frågor.

Om deltagarna

Åsa Arping är professor i litteraturvetenskap vid Göteborgs universitet och är dekan vid Humanistiska fakulteten från första januari 2023. Hon har ställt sig negativ till utbildningsministerns förslag.

Sten Widmalm är professor i statsvetenskap vid Uppsala universitet. Han har ställt sig positiv till utbildningsministerns förslag.

Håkan Boström är ledarskribent vid oberoende liberala Göteborg-Posten.

Evenemanget är öppet för allmänheten, Välkomna!