Betong

Betongen, då, nu och i framtiden

Naturvetenskap & IT

Varmt välkomna till ännu ett program av samtalsserien ”Hur vet vid det?!”, där forskare samtalar kring aktuella frågor. Denna gång fokuserar vi på byggnader och anläggningar som är byggda av betong. Vad är betong idag och hur har materialet förändrats under de senaste hundra åren? Vilka metoder används för att renovera och restaurera betongkonstruktioner? Och hur vet man när betongen har nått sin tekniska livslängd?

Webinar
6 dec 2022
Livesändning på Youtube
Ytterligare information
Länk till

Betong är ett av världens mest använda byggnadsmaterial som finns i allt från bostadshus till infrastruktur. Materialet är rejält, billigt och sägs ha en lång livslängd. Samtidigt används betong ofta i konstruktioner som brukas mycket, såsom vägar och broar. Vad händer med dessa konstruktioner när de åldras och slits?

En stor del av våra städer och samhällen är byggda i armerad betong från olika årtionden och med olika metoder. Ur ett hållbarhetsperspektiv har samhället allt att vinna på att vårda, underhålla och ibland förbättra denna befintliga bebyggelse. Många av byggnaderna besitter dessutom stora arkitektoniska kvalitéer. Hur hanterar vi underhållet av moderna byggnader? Finns det en risk att några av dessa miljöer inte kommer att finnas kvar i framtiden?

Eva Löfgren, docent och universitetslektor i kulturvård, Göteborgs universitet. Eva forskar och undervisar om bebyggelsens historia, användning och betydelser och arbetar gärna tvärvetenskapligt i mötet mellan akademi och yrkesfält.

Sven Olof Ahlberg, bebyggelseantikvarie, fotograf och antikvarisk sakkunnig konsult, adjungerad lärare vid institutionen för kulturvård, Göteborgs universitet. Sven Olof utför antikvariskt-tekniska utredningar och arbetar främst med industrisamhällets byggnader, anläggningar och material.

Moderator

Karin Klingenstierna. Karin är professionell moderator sedan 25 år och leder svenska och internationella seminarier, konferenser, kongresser och panelsamtal i en mängd olika ämnen. Hon är gymnasielärare i språk och dramatik i grunden. Förutom egna uppdrag undervisar hon i moderatorskap.