Bild på Marie Demker och Jesper Strömbäck, med info om arrangemanget

AW med forskare: Kunskap, demokrati och fake news

Samhälle & ekonomi

Varför vill inte människor ta till sig kunskap och vad krävs för att de ska ändra sig?

Seminarium
3 sep 2021

Medverkande
Marie Demker, professor i statsvetenskap och dekan för humanistiska fakulteten, Göteborgs universitet
Jesper Strömbäck, professor vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet
Mikael Klintman, professor i sociologi vid Lunds universitet
Arrangör
Samhällsvetenskapliga fakulteten och Folkuniversitetet

De senaste åren har kunskapsresistensen brett ut sig alltmer i den offentliga debatten. Många sätter helt enkelt den egna gruppens övertygelser och åsikter före fakta, något som till exempel märks i klimatdebatten, vaccinationsmotståndet och det ökade antalet konspirationsteorier. Andra menar att kunskapsresistensen ruckar på själva grunden för det öppna samtalet och därmed är ett hot mot demokratin. Varför vill människor inte ta till sig viss kunskap? Vad krävs för att de ska ändra sig? Vilken roll spelar politiker, medier och utbildningsinstitutioner? Välkommen på after work med forskare som arrangeras av Göteborgs universitet och Folkuniversitetet.