Att konstuera tid på ett andraspråk

Kultur & språk

Seminarium med Julia Prentice, Gerlof Bouma (Göteborgs universitet) och Joel Olofsson (Högskolan Väst).

Seminarium
5 feb 2023
Humanisten, sal J444

Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi

Bland det svårare att lära sig när man lär sig nya språk (utöver förstaspråket/förstaspråken) är uttryck eller konstruktioner som relatera yttranden till tid på olika sätt. För inlärningen av denna och andra typer av komplexa uttryck är konventionalisering och befästning två viktiga drivkrafter i språkbruk och språkinlärning. Konventionalisering handlar om etableringen av språkliga mönster i en språkgemenskap och befästning om etableringen av sådana mönster i språkbrukares mentala grammatik. Vår forskning handlar om att undersöka hur vuxna inlärares befästning av svenska tidskonstruktioner påverkas av olika faktorer relaterade till, konventionalisering, individens bakgrund och den sociala kontexten. Under seminariet kommer vi presentera planer för ett större forskningsprojekt på området samt att presentera några resultat från en pågående undersökning.