- Hem
- Om universitetet
- Hitta person
- Anna Winlund
Anna Winlund
Universitetslektor
Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologiUniversitetslektor, biträdande
Avdelningen ämnesdidaktik med inriktning svenskaOm Anna Winlund
Universitetslektor i svenska som andraspråk och biträdande universitetslektor i ämnesdidaktik med inriktning svenska.
Utbildning
- Gymnasielärarexamen i svenska, svenska som andraspråk och franska
- Magisterexamen i svenska som andraspråk
- Doktorsexamen i svenska som andraspråk
Undervisning och handledning
Jag undervisar i kurser och handleder studentuppsatser om bland annat andraspråksutveckling, nyanländas lärande, grundläggande litteracitet för unga och vuxna andraspråksinlärare samt flerspråkig läs- och skrivutveckling.
Undervisningserfarenhet
Jag har tidigare undervisat i svenska som andraspråk på studieförbund, i gymnasieskolan, på SFI och på universitetskurser samt varit utlandslektor vid Karlsuniversitetet i Prag.
Forskningsintressen
Mitt avhandlingsprojekt handlade om nyanlända ungdomar med begränsade erfarenheter av formell skolgång. Jag undersökte hur dessa ungdomar erbjöds tillgång till och deltog i skol- och litteracitetspraktiker på gymnasieskolans språkintroduktion. Jag fortsätter att utforska villkoren för elever på gymnasieskolans språkintroduktion i samarbete med en gymnasieskola inom ramen för ett ULF-projekt åren 2025-2026. Jag intresserar mig också för undervisning i svenska som andraspråk i grundskolan och svenska för invandrare (sfi), särskilt när det gäller kurser med yrkesinriktning.
-
Deconstructing communicative work-related activities using the ’continua of
biliteracy’
Robert Walldén, Anna Winlund
Educational Linguistics 2024: Language(s) from Childhood to Adult Age. Linnéuniversitetet 11-13/9 2024 - 2024 -
Kraftfull professionskunskap i integrerad sve och sva-undervisning på mellanstadiet – utmaningar och
möjligheter
Anna Lindholm, Anna Winlund, Robert Walldén
Sextonde nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning. Framtidens svenskämne – tradition och förnyelse, Luleå universitet 27-28/11 2024. - 2024 -
Svenska som andraspråk för nyanlända ungdomar med kort skolbakgrund på gymnasieskolans språkintroduktion: en studie om utbildningens kunskaps- och
demokratiuppdrag
Anna Winlund
Sextonde nationella konferensen i Svenska med didaktisk inriktning. Framtidens svenskämne – tradition och förnyelse, Luleå universitet 27-28/11 2024. - 2024 -
Yrkessvenska för kortutbildade: En problematisering av ett skriftspråkligt
undervisningsparadigm
Robert Walldén, Anna Winlund
Litteracitet i andraspråksundervisning för vuxna och ungdomar, Linköpings Universitet 17-18/10 2024.. - 2024 -
"I didn't know how to write things in �Norwegian – and even less in Sami." The discursive construction of illiteracy in the Norwegian and Swedish Truth and Reconciliation Commission
reports
Anna Winlund, Irmelin Kjelaas
Nordand, Södertörns högskola 13-14/6 2024. - 2024 -
Kraftfull kunskap och epistemisk kvalitet i integrerad svenskundervisning i årskurs
6
Anna Lindholm, Robert Walldén, Anna Winlund
Nordand, Södertörns högskola 13-14/6 2024. - 2024 -
Dimensioner av flerspråkighetsutveckling i praktikrelaterad undervisning på
sfi
Robert Walldén, Anna Winlund
HumaNetten - 2024 -
“I feel like I cannot manage without her” : Literacy brokers for recently immigrated adolescents with little prior experience of school-based
learning.
Anna Winlund
Apples - Journal of Applied Language Studies - 2024 -
Forskningsetiska frågor i flerspråkiga kontexter: Dilemman vid studier med vuxna och ungdomar med kort tidigare
skolbakgrund
B Ljung Egeland, J Rosén, J Bergström, A Norlund Shaswar, Å Wedin, Anna Winlund
Språk i praktiken - i en föränderlig värld. Rapport från ASLA-symposiet, Stockholms universitet, 7-8 april 2022 / Marie Nelson, Mårten Michanek, Maria Rydell, Susan Sayehli, Klara Skogmyr Marian, Gunlög Sundberg ( red.) - 2023 -
Negotiating knowledge of sexual and gender diversity: a case study with migrant students in a Swedish
language
course
Anna Winlund
Critical and creative engagements with diversity in nordic education / edited by Vander Tavares and Thor-André Skrefsrud - 2023 -
"Negotiating knowledge of sexual and gender diversity: a case study with migrant students in a Swedish language
course"
Anna Winlund
ECER 2023 “The Value of Diversity in Education and Educational Research”, University of Glasgow, Scotland 22 – 25 August 2023. - 2023 -
Decoding the rules of schooling – instruction of recently immigrated adolescents with emergent literacy in a language introductory school in
Sweden
Anna Winlund
Nordand, Reykjavik university, 24-26/5 2022 - 2022 -
“I feel like we cannot manage without her” – literacy sponsors for recently immigrated adolescents with little prior experience of school-based
learning
Anna Winlund
BAAL conference, 2022, 1-3 September, Belfast, Nordirland - 2022 -
Decoding the rules of schooling - instruction of recently immigrated adolescents with emergent literacy in a language introductory school in
Sweden
Anna Winlund
Ethnography and Education - 2022 -
Möjligheter för nyanlända ungdomar med kort skolbakgrund att delta i skolans
praktiker
Anna Winlund
Möjligheter till lärande - andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv / redaktörer: Kristina Aldén, Mikael Olofsson. - 2022 -
Möjligheter för nyanlända ungdomar med kort skolbakgrund att delta i skolans
praktiker
Anna Winlund
Symposium 2022, Nationellt centrum för svenska som andraspråk: Möjligheter till lärande - andraspråksdidaktik i ett kritiskt perspektiv, 13-14 oktober 2022, digitalt - 2022 -
Möjligheter att delta i skolans skrivpraktiker - en studie av tre nyanlända ungdomar med
kort skolbakgrund på gymnasieskolans
språkintroduktion
Anna Winlund
Nordiska konferensen för modersmålsdidaktisk forskning, 24-25 november 2021, Uppsala - 2021 -
Inte för räddhågsna. Undervisning i grundläggande litteracitet och svenska som andraspråk på gymnasieskolans
språkintroduktion
Anna Winlund
2021 -
Writing practices of recently immigrated adolescent emergent writers: A study from a language introductory school in
Sweden
Anna Winlund
Journal of Second Language Writing - 2021 -
Emergent literacy instruction: 'continua of biliteracy' among newly immigrated
adolescents
Anna Winlund
Language and Education - 2020 -
”Man kan tänka men inte säga” – förhandlingar om heteronormativitet inom grundläggande språk- och litteracitetsundervisning för nyanlända
ungdomar
Anna Winlund
Nordand : nordisk tidsskrift for andrespråksforskning - 2019 -
”De tänker han kille or tjejer” –förhandlingar om heteronormativitet i grundläggande litteracitetsundervisning för nyanlända
ungdomar
Anna Winlund
Nordand 14, 27-29 maj 2019, Köpenhamns universitet - 2019 -
Emergent language and literacy among migrant
adolescents
Anna Winlund
Literacy Education and Second Language Learning for Adults (LESLLA) Annual Symposia, October 4-6, 2018, Palermo, Italy - 2018 -
Grundläggande litteracitet för nyanlända ungdomar på
språkintroduktion
Anna Winlund
Multilingualism and Education: Interdisciplinary and International Perspectives, 7-8 maj 2018, Oslo Universitet - 2018 -
Elever
läser
Anna Winlund, Anna Lyngfelt, Lotta Olvegård, Åsa Wengelin
Skolverkets lärportal - "Läslyftet" - 2017 -
Grundläggande litteracitet för nyanlända ungdomar - en modul i
Läslyftet
Anna Winlund
Nordens språk som andraspråk 13, 7-9 juni 2017, Vasa, Finland - 2017 -
Nyanlända elevers litteracitetspraktiker i
skolan
Anna Winlund, Anna Lyngfelt, Åsa Wengelin
Educare - 2017 -
Att knäcka koden i kända sammanhang. Del 4 i läslyftsmodulen Grundläggande litteracitet för nyanlända
elever.
Anna Winlund
Skolverket: Lärportalen. Del 4 i läslyftsmodulen Grundläggande litteracitet för nyanlända elever. - 2016 -
Elever läser. Del 6 i Modulen: Att tolka och skriva text i skolans alla ämnen, Läs- &
skrivportalen.
Anna Winlund, Åsa Wengelin, Anna Lyngfelt, Anna Lindholm
Skolverket Läs & Skrivportalen - 2015 -
Nyanlända elevers
litteracitetspraktiker
Anna Winlund, Anna Lyngfelt
Nordand, 12. nordiske forskningskonferans om nordiske språk som andre- og fremmedspråk. Hamar 11-13/6 2015 - 2015 -
Del 2 i Modulen: Att tolka och skriva text i skolans alla ämnen, Läs- &
skrivportalen.
Anna Winlund, Lotta Olvegård, Anna Lindholm
Skolverket Läs & Skrivportalen - 2015