Pelarna utanför Göteborgs konstmuseum
Referenserna till den klassiska antika byggnadskonsten har alltsedan renässansen varit en viktig utgångspunkt för arkitekter, som här, Göteborgs konstmuseum.
Foto: Mika Aberra/Göteborg & Co

Antiken i Sverige- Sverige i Antiken!

Kultur & språk

Välkomna till en kväll med musik, performance och presentationer kring tema Antiken i Sverige- Sverige i Antiken!

Föreläsning,
Föreställning
6 okt 2022
Stora hörsalen, J222, Humanisten, Renströmsgatan 6

Bra att veta
Detta är en turné i Sverige och till de svenska instituten i Rom och Athen. Den 6 oktober är turnén på plats i Göteborg, i stora hörsalen, Humanisten, med start klockan 17.00.
Göteborgs universitet, Institutionen för historiska studier

Program

Fanfar – Föreläsningar – Paus med servering – Drömmarnas Akademi Förfriskning till självkostnadspris. Anmäl dig här!
Anmäl senast: 3 oktober (Förfriskning senast 29 september)
Aftonen pågår under 3,5 h

Föreläsningar

Henrik Boman, Universitetsadjunkt i antikens kultur och samhällsliv, Göteborgs universitet

Om väggarna kunde tala – Pompeji i flera dimensioner

Gustav III besökte Pompeji 36 år efter upptäckten 1748 och den antika staden har sedan dess varit inspirationskälla till konst och litteratur i Sverige. På 1950-talet kom de första reportageni radio med Friedrich Jürgenson (1903–1987), känd som ”Mannen med anderösterna”, och på 60-talet i TV med Hatte Furuhagen (1930–2021). Sedan 2000 har Svenska Pompejiprojektet tagit Pompejiintresset i Sverige till den vetenskapliga sfären genom att dokumentera, analysera och digitalisera ett sedan 1800-talet utgrävt kvarter i staden.

Anna Blennow, Docent i latin, Göteborgs universitet.

Strålar av upplysning, bildning och kultur

1909 införskaffade Vilhelm Lundström, professor i latin vid dåvarande Göteborgs högskola, en samling latinska inskrifter i Rom till sin latinundervisning hemma i Göteborg. Inskrifterna är numera en värdefull del av samlingarna i Göteborgs universitets Antikmuseum

Anders Dahlgren, Arkitekt, FD i konstvetenskap.

Antiken i Göteborgs arkitektur

Referenserna till den klassiska antika byggnadskonsten har alltsedan renässansen varit en viktig utgångspunkt för arkitekter och är fortsatt ett omdebatterat ämne i vår samtid. I Göteborg återfinns allt från vördnadsfull akademisk klassicism, stiliserad modernism och lekfull postmodernism till en samtida längtan efter ”klassisk arkitektur”.

Ida Östenberg, Professor i antikens kultur och samhällsliv, Göteborgs universitet

En kalkontupp från Kalkutta i Himlagökenborg – Aristofanes på svenska

Om Hjalmar Gullberg och Ivar Harries lika delar hyllade och sågade översättning av Aristofanes Fåglarna (1928) samt om deras pacifistiskt präglade översättning av Lysistrate (1933), i vilken spartanerna talar bokmål. Även Nordens Aristofanes, Karl Gerhard, lär dyka upp.

Fri entré. Välkommen!