Inclusive Transitions

Konferens: Inkluderande omställning - globalt och lokalt

Hållbarhet & miljö
Samhälle & ekonomi

Samarrangemang med Reväst, WIN WIN Gothenburg Sustainability Award, Urban Futures & Wexsus.

Konferens,
Seminarium
18 apr 2024
Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, SEB salen, vån 4, Vasagatan 1

Per Olsson, deputy Science Director vid Stockholm Resilience Centre
Annie Hohlfält, juryordförande, WIN WIN Award
Alexandru Al-Qassam, juryordförande, WIN WIN Youth Award
Tove Lund, strategisamordnare, Demokrati och medborgarservice, Göteborgs Stad
Sandra Roos, hållbarhetschef, KappAhl
Kristina Grange, professor i Stadsbyggnadsteori, Chalmers tekniska högskola
Moderator: Malin Aghed, utvecklingsstrateg, ZOMA idé & utveckling
Registrering kl 08,30-09,00.

Digitalt deltagande kommer ej att vara möjligt.
Reväst, WIN WIN Gothenburg Sustainability Award, Urban Futures & Wexsus

Konferens och fördjupande masterclass

Omställningen till en klimatpositiv värld kräver betydande samhällsförändringar på kort tid. Det innebär en ökad risk för osäkerhet, konflikter och motstånd. För att lyckas är det därför avgörande att förändringarna är inkluderande och upplevs som rättvisa.

Reväst, WIN WIN Gothenburg Sustainability Award, Urban Futures och Wexsus välkomnar dig till en halvdagskonferens och masterclass om hur vi får till en rättvis och inkluderande klimatomställning globalt såväl som lokalt. Under dagen får du ta del av engagerade föreläsningar av namnkunniga talare såsom filosofen och författaren Jonna Bornemark och transformationsforskaren Per Olsson. Du blir dessutom först med att få reda på vilka som är pristagare av WIN WIN Gothenburg Sustainability Award 2024, som i år har temat ”Inkluderande Omställning”.

Under eftermiddagen bjuder vi in till en fördjupande masterclass för ett begränsat antal deltagare på konferensen. Här får du som deltar en fördjupning från våra föreläsare Per och Jonna, men också möjlighet att dela egna erfarenheter och idéer. När du anmäler dig till konferensen kan du också anmäla ditt intresse för masterclassen.

Varmt välkommen!

8:30-9:00 Registrering

9.00 Välkommen till konferensen
Burnstein Orchestra samt Malin Aghed, Moderator

Föreläsning: Vad är inkluderande omställning och varför är det avgörande?
Per Olsson, Deputy Science Director vid Stockholm Resilience Centre

Med fokus på komplexitet och systemtänkande ägnar Per Olsson sin nuvarande forskning åt kapaciteten att navigera genom transformationer mot en rättvis och hållbar framtid. Dessutom samarbetar han med förändringsagenter över hela världen för att stärka förmågan att åstadkomma förändringar som gynnar både människor och naturen. Per lägger grunden för dagen genom att förklara vad inkluderande omställning är, och varför det är en så viktig fråga just nu.

Offentliggörande av årets pristagare WIN WIN Award & WIN WIN Youth Award
Inspirerande, internationella exempel på hur man effektivt arbetar med inkluderande omställning. Pristagarna presenteras av Annie Hohlfält, juryordförande WIN WIN Award och Alexandru Al-Qassam, juryordförande WIN WIN Youth Award.

10:05-10:35  Fikapaus

Föreläsning: Vrida världen - hur förändrar vi vår kulturella syn på den omgivande naturen?
Jonna Bornemark, professor i filosofi vid Centrum för praktisk kunskap, Södertörns högskola.

Med utgångspunkt i modernitetens snedvridna relation till den omgivande naturen undersöker filosofen och författaren Jonna Bornemark hur vi kan göra för att förändra en kultur. Icke-vetande, sinnlighet, begär, fantasi och mörtar står i centrum i ett vindlande försök att vrida världen åt ett lite annat håll.

Modererat samtal: Perspektiv på inkluderande omställning lokalt och globalt.

• Tove Lund, strategisamordnare, Demokrati och medborgarservice, Göteborgs Stad
  • Andreas Litsegård, lektor i Freds- och utvecklingsforskning, Göteborgs Universitet
  • Sandra Roos, hållbarhetschef, KappAhl
  • Kristina Grange, professor i Stadsbyggnadsteori, Chalmers