Länkstig

Olle Widhe

Professor

Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
Telefon
Besöksadress
Renströmsgatan 6
41255 Göteborg
Rumsnummer
C655
Postadress
Box 200
40530 Göteborg

Om Olle Widhe

Mina intressen

Som litteraturvetare med inriktning mot didaktik har jag närmat mig barn- och ungdomslitteraturen från olika håll. Två övergripande frågor som styrt min forskning är hur den moderna barnlitteraturen växt fram och hur relationen mellan barnlitteraturens pedagogik och estetik förändras över tid. Dessa frågor är nära sammanlänkade med mer avgränsade frågor som rör barnlitteraturens historiska utveckling och hur synen på barn och barndom förändras. Här har jag särskilt inriktat mig på barnlitteraturens roll för vår förståelse av barnet som ett subjekt med egna rättigheter och egen agens. På senare tid har jag också kommit att närma mig litteratursociologin och studerat förlagets roll i barnlitteraturutgivningen. Sedan flera år har jag utöver detta forskat och undervisat om hur ett kreativt och gestaltande litteraturarbete kan utformas för att bli lustfyllt och motiverande utan att förlora den litterära texten ur sikte.

Jag har en lärarexamen 7-9 avsedd för undervisning i svenska i grundskolans senare år, disputerade 2005 och arbetar sedan 2020 som professor vid Göteborgs universitet. Tidigare har jag arbetat vid Karlstads universitet och Högskolan väst. Mellan 2020–2024 satt jag med i Kulturrådets arbetsgrupp för barn- och ungdomslitteratur och har i omgånger samverkat med Skolverket. Sedan 2018 sitter jag med i redaktionen för den vetenskapliga tidskriften Barnboken .

Undervisning

För närvarande undervisar jag om barn- och ungdomslitteraturens historiska sammanhang och utveckling med särskilt fokus på bild och berättande, samt om svenskämnets didaktik med fokus på frågor som rör elevers motivation. Min undervisning på lärarprogrammet 4-6 kretsar särskilt kring frågan om hur man kan utforma en gestaltande litteraturundervisning som håller fokus på den litterära texten.

Större finansierade forskningsprojekt

Mitt vetenskapliga intresse rör det mångdimensionella förhållandet mellan text och läsning. I min forskning har behandlat detta förhållande på skilda men ändå nära sammanhängande områden.

I det pågående projektet "Barnbiblioteket Sagas arkiv. Kartläggning och visualisering av en svensk barnboksserie (1899–1970)" undersöks betydelsen av Barnbiblioteket Saga, en av de största läsfrämjandesatsningarna genom tiderna i Sverige. Projektet är finansierat av Riksbankens jubileumsfond och genomförs i samarbete med Svenska barnboksinstitutet. https://www.barnboksinstitutet.se/nyheter/55-miljoner-kronor-till-forskningsprojekt-om-barnbiblioteket-saga/

I ytterligare ett pågående projekt ”Sagan om Saga. Ett barnboksförlags redaktionella praktiker” undersöks barnboksförlaget Svensk Läraretidnings förlags verksamhet. Förlaget startade vid sekelskiftet 1900 och gav bland annat ut den långlivade bokserien Barnbiblioteket Saga och barntidningen Jultomten. Projektet är finansierat av Vetenskapsrådet och genomförs i samarbete med Svenska barnboksinstitutet. https://press.barnboksinstitutet.se/posts/pressreleases/vetenskapsradet-satsar-pa-barnlitteratur-nytt

I samarbete med Svenska litteratursällskapet i Finland författade jag inledning och kompletterade kommentarerna till Zacharias Topelius Läsning för barn som ingår som den tionde delen i Zacharias Topelius Samlade skrifter. Arbetet finansierades av Svenska litteratursällskapet i Finland. https://www.sls.fi/publications/lasning-for-barn/

I mitt postdoktorala projekt, som mynnade ut i boken Dö din hund! Krig, lek och läsning i svensk barnboksutgivning under 200 år (2015), undersöker jag hur barnböcker tematiserar lek och läsning under moderniteten, men också hur deras tilltal och pedagogiska uppgift förändras över tid. Projektet finansierades under tre år av Åke Wibergs stiftelse. https://libris.kb.se/bib/16558041

Doktorsavhandlingen Främlingskap. Etik och form i Willy Kyrklunds tidiga prosa (2005) följer det läsarorienterade tilltalet i den finlandssvenske författaren Willy Kyrklunds experimentella romaner och analyserar hur de upprättar en etisk relation till läsaren genom transformeringen av klassiskt didaktiska genrer. Doktorandanställningen finansierades av Göteborgs universitet. https://libris.kb.se/bib/9960026