Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

Vid Humanistiska fakulteten

Renströmsgatan 6
41255 Göteborg
40530 Göteborg
Leveransadress
Lundgrensgatan 5
41256 Göteborg

Om Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion

Mer information hittar du på vår webb: https://www.gu.se/litteratur-idehistoria-religion

Institutionens olika ämnen idé- och lärdomshistoria, litteraturvetenskap, religionsvetenskap och teologi, teaterstudier och digital humaniora förenas i ett gemensamt intresse för analys och tolkning av texter och kulturella praktiker. Grunden för utbildning och forskning vid institutionen är studier av människan och mänskliga sammanhang i litterära, filosofiska, vetenskapliga, politiska och religiösa kulturyttringar från äldsta tiders stentavlor till våra dagars digitala medievärld.

Du kan studera på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå. På institutionen finns även lärarutbildning i religion och svenska, teologiskt kandidatprogram, masterprogrammet Kritiska studier, kandidatprogrammet Redaktionell praktik, en masterutbildning i teologi och masterprogrammet Digital humaniora.