Åsa Wengelin
Om Åsa Wengelin
Min forskning behandlar huvudsakligen litteracitet med fokus på läs- och skrivprocesserna som kognitiva processer – alltså vad människor fakiskt tänker och gör när de skriver. Jag studerar också relationen mellan talat och skrivet språk. Det senare utgör en allt större del av vår vardagskommunikation, och detta ställer ökade krav på människors läs- och skrivkompetenser men även på att skriven information presenteras på ett tillgängligt sätt. Jag intresserar mig särskilt för hur detta påverkar personer med olika typer av läs- och skrivsvårigheter. Jag har framför allt forskat om skrivande och skrivsvårigheter men jag är också intresserad av hur texter kan göras mer tillgängliga med hjälp av lättläst eller klarspråk för att underlätta läsning för personer som av olika skäl har svårt att ta till sig skriven svenska.
Litteracitetsområdet är tvärdisciplinärt och jag har tidigare varit postdoc i psykologi vid Florida Atlantic University (2002–2003), forskare i lingvistik vid Lunds universitet (2003–2009), lektor i specialpedagogik vid Karlstad universitet (2003–2005) samt lektor (2009–2011) och senare även gästprofessor (2013) i handikappvetenskap vid högskolan i Halmstad.
För närvarande leder jag forskningsprojektet Skriva är silver och tala guld – eller? som huvudsakligen finansierats av Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond och Göteborgs universitet. I projektet utforskar vi om och hur skrivutveckling hos elever med läs- och skrivsvårigheter kan stödjas med hjälp av taligenkänning som dikteringsverktyg samt vilka konsekvenser det får för texten att skribenten talar in den.
Jag deltar också i projektet Afasi och syntaktisk struktur i skriftliga berättelser som leds av Ingrid Henriksson, vid institutionen för neurovtenskap och fysiologi och som finansierats av Vetenskapsrådet. Där intresserar vi oss för syntaktisk bearbetning vid afasi, framför allt i skriftlig produktion,
Tillsammans med Myndigheten för tillgängliga medier (MTM) håller jag även på att starta upp ett pilotprojekt som ska studera indikatorer på svårighetsgrader i lättläst litteratur.
Tidigare forskningsprojekt
Jag har tidigare lett följande projekt:
- Kommunikationsflödet i texttelefonsamtal (FAS)
- Att läsa medan man skriver (VR)
- Att titta på vad man skriver (VR)
- Ögonrörelser under skrivande (Crafoordska stiftelsen)
Undervisning och handledning
Mina huvudsakligen undervisningsområden är språk-, läs och skrivutveckling, psykolingvistik, forskningsmetoder och statistik. För närvarande är jag emellertid vicedekan för forskning vid humanistiska fakulteten och undervisar just nu ganska lite. Under höstterminen 2020 gör jag endast enstaka inhopp på ämneslärarutbildningen, speciallärar/specialpedagogikprogrammen och språkkonsultprogrammet.
Jag handleder fyra doktorander
- Anders Agebjörn (huvudhandledare), Göteborgs universitet
- Camilla Grönvall (huvudhandledare), Göteborgs universitet
- Sanna Kraft (huvudhandledare), Göteborgs universitet
- Marianne Engen Matre (bihandledare), Universitetet i Agder
Samverkan
Jag föreläser ofta om framför allt skrivprocesser hos elever med läs- och skrivsvårigheter och skrivstöd för dessa, men även om andra aspekter av språk-, läs- och skrivutveckling och om klarspråk/lättläst. Utöver det är jag
- medlem i Myndigheten för tillgängliga mediers vetenskapliga råd, och
- vetenskaplig rådgivare till projektet EASIT, samt
- har samarbetat med det av Arvsfonden finansierade utvecklingsprojektet Begriplig text som just avslutats.
-
Aphasia and spelling to dictation: Analysis of spelling errors and
editing
Charlotte Johansson-Malmeling, Åsa Wengelin, Ingrid Henriksson
International journal of language and communication disorders - 2021-01-01 -
Stories of self when living with aphasia in a digitalized
society
Helena Taubner, Malin Hallén, Åsa Wengelin
Identity Construction and Illness Narratives in Persons with Disabilities / edited by Chalotte Glintborg & Manuel L. de la Mata - 2020-01-01 -
Still the same?–Self-identity dilemmas when living with post-stroke aphasia in a digitalised
society
Helena Taubner, Malin Hallén, Åsa Wengelin
Aphasiology - 2020-01-01 -
Redigeringar i skriven och dikterad text hos mellanstadiebarn med och utan läs- och
skrivsvårigheter
Sanna Kraft, Fredrik Thurfjell, John Rack, Åsa Wengelin
ASLA 2020. Språklig mångfald. Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap. Digital konferens. Göteborg 23-24 april 2020 - 2020-01-01 -
Written text production and its relationship to writing processes and spelling ability in persons with post-stroke
aphasia
Charlotte Johansson-Malmeling, Lena Hartelius, Åsa Wengelin, Ingrid Henriksson
Aphasiology - 2020-01-01 -
Combining keystroke logging with other methods: Towards an experimental environment for writing process
research
Åsa Wengelin, Johan Frid, Roger Johansson, Victoria Johansson
Observing writing: Insights from keystroke logging and handwriting / Edited by Eva Lindgren, Kirk Sullivan - 2019-01-01 -
Using speech recognition to facilitate writing for children with
dyslexia
Sanna Kraft, Fredrik Thurfjell, John Rack, Åsa Wengelin
EARLI 2019. Thinking Tomorrow’s Education: Learning from the past, in the present, and for the future. European Association for Research in Learning and Instruction. Aachen, 12-16 augusti 2019. - 2019-01-01 -
Lexikala analyser av muntlig, tangentbordsskriven och dikterad text producerad av barn med
stavningssvårigheter
Sanna Kraft, Fredrik Thurfjell, John Rack, Åsa Wengelin
Nordic Journal of Literacy Research - 2019-01-01 -
Writing with speech recognition – challenges and and
possibilities
Sanna Kraft, Fredrik Thurfjell, John Rack, Åsa Wengelin
SIG Writing, 2018. Challenge Writing, Embrace Creativity. Special Interest Group of Writing 16. University of Antwerp 29-31 August 2018. - 2018-01-01 -
Changes in writing ability over a three year period
– a case study from a person with post-stroke
aphasia
Charlotte Johansson, Åsa Wengelin, Ingrid Henriksson
International Clinical Phonetics and Linguistics Association Conference, University of Malta. - 2018-01-01 -
”Elitmisstro går hand i hand med
kunskapsförakt”
Göran Larsson, Marie Demker, Åsa Wengelin, Pauli Kortteinen
Svenska Dagbladet - 2018-01-01 -
Writing fluency in patients with low-grade glioma before and after
surgery
Malin Antonsson, Charlotte Johansson, Lena Hartelius, Ingrid Henriksson, Francesca Longoni, Åsa Wengelin
International Journal of Language and Communication Disorders - 2018-01-01 -
Timed written picture naming in 14 European
languages
Mark Torrance, Guido Nottbusch, Rui A. Alves, Barbara Arfé, Lucile Chanquoy, Evgeny Chukharev-Hudilainen, Ioannis Dimakos, Raquel Fidalgo, Jukka Hyönä, Ómar I. Jóhannesson, George Madjarov, Dennis N. Pauly, Per Henning Uppstad, Luuk van Waes, Michael Vernon, Åsa Wengelin
Behavior Research Methods - 2018-01-01 -
Humaniora - en garant mot
populismen
Göran Larsson, Marie Demker, Åsa Wengelin
Göteborgs-Posten - 2018-01-01 -
The Complementary Relationships between Reading and Writing in Children with and without Writing
Difficultues
Åsa Wengelin, Barbara Arfé
Writing development in Struggling Learners – Understanding the Needs of Writers Across the Lifecourse / edited by Brett Miller, Peggy McCardle, Vincent Connelly - 2018-01-01 -
Narrative writing in patients with low-grade glioma
- using keystroke logging to investigate differences in the writing process before and after tumour
resection
Malin Antonsson, Charlotte Johansson, Francesca Longoni, Åsa Wengelin, Ingrid Henriksson, Lena Hartelius
Meaningful outcomes Nordic Aphasia Conference. Copenhagen, 15 -17 June 2017 - 2017-01-01 -
Hur stavar du lilla vän? En jämförelse av stavning i test och i textskrivning hos svenska elever med läs- och
skrivsvårigheter
Åsa Wengelin
SPRÅK OCH NORM Rapport från ASLA:s symposium, Uppsala universitet 21–22 april 2016. - 2017-01-01 -
Tvättbjörn, skunk, grävling eller mårdbjörn? Normering av en internationell bilddatabas för forskning om skriftlig ordproduktion på
svenska
Åsa Wengelin, Lisa Bengtsson, Mark Torrance
Svenskans beskrivning 35. Förhandlingar vid trettiofemte sammankomsten. Göteborg 11–13 maj 2016 - 2017-01-01 -
Signs of aphasia: Online identity and stigma management in post-stroke
aphasia
Helena Taubner, Malin Hallén, Åsa Wengelin
Cyberpsychology - 2017-01-01 -
Avslutning
Karin Helgesson, Hans Landqvist, Anna Lyngfelt, Andreas Nord, Åsa Wengelin
Text och kontext. Perspektiv på textanalys. Karin Helgesson, Hans Landqvist, Anna Lyngfelt, Andreas Nord, Åsa Wengelin (red.) - 2017-01-01 -
Automatiska analyser av text – en
introduktion
Åsa Wengelin
Text och kontext – perspektiv på textanalys. Karin Helgesson, Hans Landqvist, Anna Lyngfelt, Andreas Nord, Åsa Wengelin (red.) - 2017-01-01 -
Skriver de inte lite talspråkligt? Lexikala mått i talad och skriven svenska hos personer med läs- och
skrivsvårigheter
Åsa Wengelin
Text och kontext – perspektiv på textanalys. Karin Helgesson, Hans Landqvist, Anna Lyngfelt, Andreas Nord, Åsa Wengelin (red.) - 2017-01-01 -
Nyanlända elevers litteracitetspraktiker i
skolan
Anna Winlund, Anna Lyngfelt, Åsa Wengelin
Educare - 2017-01-01 -
Inledning
Karin Helgesson, Hans Landqvist, Anna Lyngfelt, Andreas Nord, Åsa Wengelin
Text och kontext. Perspektiv på textanalys - 2017-01-01 -
Text och kontext. Perspektiv på
textanalys
-
Tvättbjörn, skunk, grävling, mårdhund eller något annat? Att undersöka skriftlig ordproduktion på svenska med en internationell bilddatabas utvecklad för talspråk – hur fungerar
det?
Åsa Wengelin, Lisa Bengtsson
Svenskans beskrivning 35, Göteborg 11-13 maj 2016 - 2016-01-01 -
Keystroke Logging in Writing Research: Analyzing Online Writing
Processes
Luuk Van Waes, Marielle Leiten, Eva Lindgren, Åsa Wengelin
Handbook of Writing Research / edited by Charles A. MacArthur, Steve Graham, Jill Fitzgerald. Second Edition - 2016-01-01 -
Reading during the composition of multi- sentence texts: an eye-movement
study
Mark Torrance, Roger Johansson, Victoria Johansson, Åsa Wengelin
Psychological Research - 2016-01-01 -
The text telephone as an empowering technology in the daily lives of deaf people – A qualitative
study
Carin Roos, Åsa Wengelin
Assistive technology - 2016-01-01 -
Elever skriver. Del 7 i Modulen: Tolka och skriva text i skolans alla
ämnen.
Ann-Christin Randahl, Åsa Wengelin
Läs & Skrivportalen. Skolverket - 2015-01-01 -
Mot en evidensbaserad språkvård? En kritisk granskning av några svenska klarspråksråd i ljuset av forskning om läsbarhet och
språkbearbetning
Åsa Wengelin
Sakprosa - 2015-01-01 -
"Vi döva har som ett hemligt språk som inte hörande förstår" : Om språklig rörelse och identitet i
texttelefonsamtal
Åsa Wengelin, Carin Roos
SPRÅK OCH IDENTITET Rapport från ASLA:s symposium, Södertörns högskola 8–9 maj 2014/ Redaktörer: Linda Kahlin, Mats Landqvist, Ingela Tykesson - 2015-01-01 -
Klarspråksråd behöver
undersökas
Åsa Wengelin
Klarspråk - 2015-01-01 -
Dictation - to what extent could it facilitate writing for poor
spellers?
Åsa Wengelin, Lisa Bengtsson, Sanna Kraft
EARLI 2015. Towards a Reflective Society: Synergies between Learning, Teaching and Research. European Association for Research in Learning and Instruction. Limassol 25-29 augusti 2015 - 2015-01-01 -
Elever läser. Del 6 i Modulen: Att tolka och skriva text i skolans alla ämnen, Läs- &
skrivportalen.
Anna Winlund, Åsa Wengelin, Anna Lyngfelt, Anna Lindholm
Skolverket Läs & Skrivportalen - 2015-01-01 -
Writing personal narratives with
aphasia
Charlotte Johansson, Lena Hartelius, Åsa Wengelin, Ingrid Behrns
Stem-, Spraak- en Taalpathologie. 16th International Science of Aphasia Conference. Sept. 17-22 2015, Aveiro, Portugal. - 2015-01-01 -
Groooooddddan, vaaaaaar ääääär duuu? Redigeringar i barns
andraspråksskrivande
Åsa Wengelin
Lindström, J., Henricson, S., Huhtala, A., Kukkonen, P., Lehti-Eklund, H. & Lindholm, C. (Red.) Förhandlingar vid Trettiotredje sammankomsten för svenskans beskrivning. Helsingfors den 15–17 maj 2013 - 2014-01-01 -
Expressive writing in Swedish 15-year-olds with reading and writing
difficulties
Åsa Wengelin, Victoria Johansson, Roger Johansson
Arfé, B., Dockrell, J. & Berninger, V. (Red.) Writing development in children with hearing loss, dyslexia or oral language problems - 2014-01-01 -
Children's perception of their synthetically corrected speech
production
Sofia Strömbergsson, Åsa Wengelin, David House
Clinical Linguistics & Phonetics - 2014-01-01 -
Developing a keystroke logging program into a writing experiment
environment
Johan Frid, Victoria Johansson, Roger Johansson, Åsa Wengelin
Writing Across Borders, Paris 19–22 Feb 2014 - 2014-01-01 -
Temps et pauses dans l’écriture au
clavier
Åsa Wengelin
Leblay, C. & Caporossi, G. (Red.) Temps de lécriture: Enregistrements et représentations - 2014-01-01 -
Att ha eller sakna verktyg:om möjligheter och svårigheter med att lära sig läsa och
skriva
Åsa Wengelin, Claes Nilholm
- 2013-01-01 -
Stavningsförmågans betydelse för textkvalitet hos barn i årskurs
fem
Lisa Bengtsson, Sanna Kraft, Ingrid Behrns, Åsa Wengelin
Logopednytt - 2013-01-01 -
Tala läsa
skriva
Victoria Johansson, Jana Holsanova, Roger Johansson, Åsa Wengelin
Johansson, V., Carling, G., & Holmer A. (red.) Språket, människan och världen. Människans språk 1-2. - 2013-01-01 -
Language and literacy skills in Finnish-Swedish-speaking
children
Åsa Wengelin
EARLI, 2013, München - 2013-01-01 -
Logging tools to study digital writing
processes
Luuk Van Waes, Marïelle Leijten, Eva Lindgren, Åsa Wengelin
I V. W. Berninger (Red.), Past, present, and future contributions of cognitive writing research to cognitive psychology New York/Sussex: Taylor & Francis. - 2012-01-01 -
Mångdisciplinära forskargrupper – förutsättningar, ledning och
genusmönster
Gustav Holmberg, Katarina Jacobsson, Håkan Johansson, Åsa Wengelin
Widén, K. & Lövkrona. I. (Red) AKKA AKkademiska Kollegors ansvar. Ledarutvecklingsprogram för kvinnor och män vid Lunds universitet 2010-2011 Erfarenheter från ett ledarskapsprogram - 2012-01-01 -
Reading During Text
Production
Roger Johansson, Victoria Johansson, Åsa Wengelin, Kenneth Holmqvist
Learning to Write Effectively: Current Trends in European Research, Studies in Writing / editors: Mark Torrance, Denis Alamargot, Montserrat Castelló, Franck Ganier, Otto Kruse, Anne Mangen, Liliana Tolchinsky and Luuk van Waes - 2012-01-01 -
Text Production in Handwriting versus Computer
Typing
Roger Johansson, Victoria Johansson, Åsa Wengelin
Torrance, M. Alamargot, D., Castelló, M., Ganier, F.,Kruse, O., Mangen, A., Tolchinsky, L. & Van Waes, L. (Red.) Learning to Write Effectively: Current Trends in European Research, Studies in Writing,Volume 25 - 2012-01-01 -
Forskning om myndigheters begriplighet: Från praktiken till labbet och tillbaka
igen?
Åsa Wengelin
Páll Kristinsson, Ari. & Bjarni Sigtryggsson, Jóhannes. Juridisk sprog i Norden. Rapport fra en nordisk konference om klarsprog. Reykjavík 11.–12. oktober 2011 - 2012-01-01 -
Testing the temporal accuracy of keystroke logging using the sound
card
Johan Frid, Åsa Wengelin, Victoria Johansson, Roger Johansson
SIG Writing 2012. 13th International Conference of the EARLI Special Interest Group on Writing. University of Porto, Portugal, 11-13 July 2012 - 2012-01-01 -
Spoken and written narratives in children and adolescents with hearing
impairment
Lena Asker-Arnason, Viktoria Åkerlund, Cecilia Skoglund, Ingela Ek-Lagergren, Åsa Wengelin, Birgitta Sahlén
Communication Disorders Quarterly - 2012-01-01 -
A comparison of Written and Spoken Narratives in
Aphasia.
Ingrid Behrns, Åsa Wengelin, Malin Broberg, Lena Hartelius
the 12th International Conference of the EARLI Special Interest Group on Writing, 8th to 10th of September 2010, Heidelberg, Germany - 2011-01-01 -
Ögonrörelsemätning avslöjar
krångelspråk
Åsa Wengelin
Klarspråk - 2011-01-01 -
Text Production in Adults with Reading and Writing
Difficulties
Åsa Wengelin
- 2002-01-01