Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Monica Lindgren - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Monica Lindgren

Professor

Monica Lindgren
Professor , Viceprefekt
Akademisk grad: Docent,
monica.lindgren@hsm.gu.se
031-786 4157
0766-184157

Postadress: Box 210, 40530 Göteborg
Besöksadress: Fågelsången 1 , 41256 Göteborg
Arbetsuppgifter: forskare, musikpedagogik


Högskolan för scen och musik (Mer information)
Box 210
405 30 Göteborg
www.hsm.gu.se
utbildningsexpedition@hsm.gu.se
Besöksadress: Fågelsången 1 , 412 56 Göteborg

Om Monica Lindgren

Jag disputerade 2006 vid konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet, med avhandlingen Att skapa ordning för det estetiska i skolan. Diskursiva positioneringar i samtal med lärare och skolledare. Sedan dess har jag varit involverad i ett flertal större forskningsprojekt om estetiskt och konstnärligt lärande i skola, kulturskola och högre konstnärlig utbildning:

  • El Sistema – musikaliskt lärande och identitet i en interkulturell kontext, 2012-2015, ett GU-finansierat projekt
  • Konstruktion av estetiskt lärande inom lärarutbildningen, 2008-2011, finansierat av Vetenskapsrådet
  • Marknadsestetik och vardagskultur i klassrummet: Ett ideologiskt dilemma? Identitet, dominans och kunskapsbildning i grundskolans musikundervisning, 2007-2009, finansierat av Vetenskapsrådet
  • Kultur och estetik i skolan, 2006-2007, finansierat av Region Värmland

Mitt forskningsintresse är inriktat mot frågor om identitet och kunskapsbildning i konstnärliga pedagogiska praktiker - i relation till sociala, politiska, ideologiska och maktrelaterade frågor. Mot bakgrund av detta har jag också intresserat mig för styrning på nationell nivå och haft möjlighet att delta som utredare och expert i olika statliga utredningar och utvärderingar:

  • SOU 2016:69, En inkluderande kulturskola på egen grund (Särskild utredare, Regeringen 2015-2016).
  • NÄU 13, Nationella ämnesutvärderingen av grundskolans musikämne (utvärderare, Skolverket 2012-2014).
  • Skolinspektionens kvalitetsgranskning av musik i grundskolan (medlem i referensgrupp, Skolinspektionen 2009)
  • Skolverkets kursplanerevidering av musik i grundskolan (medlem i inre referensgrupp, Skolverket 2008-2009).  
  • SOU 2005:102. Utan timplan – forskning och utvärdering (forskare, Timplanedelegationen, 2002-2005).

För tillfället är jag involverad i följande forskningsprojekt:

  • Granskning på vilka(s) villkor? Bedömning, kvalitetsuppfattningar och legitimering av färdighetsprov till musiklärarutbildningar, 2018-2020, Göteborgs Universitet, Karlstads universitet och Linnéuniversitetet, finansierat av Vetenskapsrådet
  • Musiklärarstudenters syn på motivation, lärande och professionella mål. En longitudinell studie, 2016-2021, ett GU-finansierat projekt
  • Kulturskolepedagogik 2018-2019, ett GU-finansierat projekt
  • Explorativ design för lärande i doktorandseminarier 2017-2018, ett GU-finansierat projekt 

Flera av de forskningsstudier jag varit och är inblandad i rör lärarutbildningen, där jag också undervisat vid olika universitet och högskolor sedan 1990. Jag är utbildad ämneslärare i musik och svenska och har utifrån ett intresse för hela det konstnärliga området verkat inom ett stort antal estetiskt inriktade kurser inom lärarutbildningen. För närvarande undervisar och handleder jag doktorander i forskarutbildningsämnena Estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetskap respektive Musikpedagogik och är involverad som handledare och temaledare i universitets fakultetsövergripande forskarskola CUL.

Mina publikationer återfinns i följande vetenskapliga tidskrifter: Music Education Research; British Journal of Music Eduation; Action, Criticism & Theory for Music Education; Nordic Research in Music Education; Australian Journal of Teacher Eduaction; Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education; International Journal of Community Music; Research Studies in Music Education; European Journal of Philosophy in the Arts; Ethnography and Education; Pedagogisk forskning i Sverige och Svensk tidskrift för musikforskning - Swedish Journal of Music Research. 

 

  

Senaste publikationer

Assessment and legitimation of entrance auditions to Swedish music teacher education
Monica Lindgren, Olle Zandén, Ragnhild Sandberg Jurström
RIME 2019. Research in Music Education Conference, 23-26 April, Bath Spa University, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Representations and legitimations of quality and knowledge in entrance auditions to Swedish music teacher education
Monica Lindgren, Olle Zandén, Ragnhild Sandberg Jurström
NNMPF 2019: Futures of Music in Higher Education, February 26-28 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Potential för estetikfältets legitimering och utveckling - samtal kring forskning inom det estetiskt-pedagogiska fältet
Monica Lindgren, Fredrik Lindstrand, Ketil Thorgersen, Stina Wikberg
NEÄL 2018 abstracts, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Design and assessment of entrance auditions to music teacher education.
Monica Lindgren, Olle Zanden, Ragnhild Sandberg Jurström
https://nnmpf.org/nb/konferanser/, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Singing in Swedish Secondary Schools: A discursive practice.
Monica Lindgren, Olle Zanden, Marie-Helene Zimmerman Nilsson
https://nnmpf.org/nb/konferanser/, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Performing gender when music is, or is not, at stake – a meta-analysis on students’ adaption to discourse
Carina Borgström Källén, Monica Lindgren
Nordic Research in Music Education. Yearbook 2017, 97–116, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

El Sistema – musiklärare i en spänningsfylld modell för socialt inkluderande pedagogik.
Eva Sæther, Åsa Bergman, Monica Lindgren
Pedagogisk forskning i Sverige, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 75

2019

Assessment and legitimation of entrance auditions to Swedish music teacher education
Monica Lindgren, Olle Zandén, Ragnhild Sandberg Jurström
RIME 2019. Research in Music Education Conference, 23-26 April, Bath Spa University, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Representations and legitimations of quality and knowledge in entrance auditions to Swedish music teacher education
Monica Lindgren, Olle Zandén, Ragnhild Sandberg Jurström
NNMPF 2019: Futures of Music in Higher Education, February 26-28 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2018

Potential för estetikfältets legitimering och utveckling - samtal kring forskning inom det estetiskt-pedagogiska fältet
Monica Lindgren, Fredrik Lindstrand, Ketil Thorgersen, Stina Wikberg
NEÄL 2018 abstracts, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Design and assessment of entrance auditions to music teacher education.
Monica Lindgren, Olle Zanden, Ragnhild Sandberg Jurström
https://nnmpf.org/nb/konferanser/, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Singing in Swedish Secondary Schools: A discursive practice.
Monica Lindgren, Olle Zanden, Marie-Helene Zimmerman Nilsson
https://nnmpf.org/nb/konferanser/, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2018
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

2017

Performing gender when music is, or is not, at stake – a meta-analysis on students’ adaption to discourse
Carina Borgström Källén, Monica Lindgren
Nordic Research in Music Education. Yearbook 2017, 97–116, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

El Sistema – musiklärare i en spänningsfylld modell för socialt inkluderande pedagogik.
Eva Sæther, Åsa Bergman, Monica Lindgren
Pedagogisk forskning i Sverige, Artikel i vetenskaplig tidskrift 2017
Artikel i vetenskaplig tidskrift

Visar 1 - 10 av 75

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?