Peter Nilsson ombord på Nereus
Peter Nilsson är glad över att vara tillbaka på Tjärnölaboratoriets fartyg Nereus igen.
Foto: Susanne Liljenström

Välkommen tillbaka som skeppare, Peter Nilsson

Efter ett uppehåll har nu Peter Nilsson kommit tillbaka som skeppare på Tjärnölaboratoriets fartyg Nereus och Doris. Peter gillar att kunna ge varje grupp ombord vad de vill ha. Han ser fram emot att kunna bidra med sin kunskap om hur ersättaren till det numera gamla fartyget Nereus ska se ut. På fritiden lär han en papegoja att prata.

Vad ska du arbeta med här?

– Jag är skeppare på våra fartyg Nereus och Doris. Vi har många grupper av studenter, forskare, skolklasser och allmänhet. Det är kul att kunna ge varje grupp vad de vill ha. Dessutom är det mycket arbete med service och underhåll av fartygen, och jag hjälper också till med annat om det behövs. Det finns alltid något att göra, vilket är bra för annars går dagarna för långsamt.

Vad gjorde du tidigare?

– Min yrkesbana började med fem års anställning på färjorna mellan Strömstad och Koster samtidigt som jag studerade till skeppare. Därefter var jag 30 år på handelsfartyg i Europafart. Jag har faktiskt arbetat tidigare på Tjärnölaboratoriet, i två år. Senast var jag skeppare på båtarna Vesleø och Kosterö på Strömstadrederiet Kust Event. Men jag längtade tillbaka till Tjärnö och är glad att vara här igen.

Vad gör du när du inte arbetar?

– Snickrar och målar på mitt hus i Strömstad. Jag rastar en cocker spaniel och tränar en gråjako papegoja att prata.

Något mer du vill berätta?

– Det ska bli intressant att få vara med att utforma det nya forskningsfartyg – ersättare för den nu ganska gamla Nereus – som planeras. Med min erfarenhet från många andra fartyg hoppas jag kunna bidra med idéer om hur nya fartyget ska se ut.

Intervjuare: Martin Larsvik

Peter Nilsson, skeppare på Tjärnölaboratoriet
Peter Nilsson, skeppare på Tjärnö marina laboratorium.
Foto: Susanne Liljenström