Luisa Kumpitsch
Luisa Kumpitschs´intresse för marinbiologi väcktes när hon gjorde sitt masterarbete på blåmusslor i Danmark.

Institutionens nya doktorand Luisa Kumpitsch undersöker hur klimatförändringar påverkar arter med yttre befruktning

Luisa Kumpitsch påbörjade nyligen sin forskarutbildning vid Institutionen för marina vetenskaper. Hon tycker mycket om naturen runt sin arbetsplats på Tjärnölaboratoriet, och ser fram emot att lära sig svenska. På fritiden spanar hon efter ugglor och tränar kickboxning.

Vad ska du göra här?

– Jag ska undersöka hur klimatförändringarna påverkar samspelet mellan spermier och ägg hos marina arter med yttre befruktning, som till exempel sjögurkor eller sjöborrar. En lyckad befruktning är avgörande för att upprätthålla det biologiskt livet. Befruktningen är en komplicerad process hos arter som släpper sina gameter (spermier och ägg) i fria vattnet, och där spermierna hittar äggen med hjälp av kemiska signaler. Klimatförändringar som havsförsurning och förhöjd vattentemperatur, kan minska gameternas fertilitet och påverka befruktningen negativt på olika sätt.

Vad har du gjort tidigare?

– Jag gick min masterutbildning i Dresden i Tyskland. Parallellt med studierna arbetade jag i en forskargrupp som studerade reaktiva syreradikaler i spermier från olika Drosophila-linjer. Jag gjorde också beteendeexperiment med Drosophila (bananflugor) och vägglöss. Mitt masterarbete gjorde jag på GEOMAR i Kiel och Syddansk universitet, SDU, i Danmark. Jag undersökte hur makroplaster påverkar fysiologi och revstruktur hos blåmusslor i Kerteminde. Det var under den tiden min passion för marinbiologi väcktes.

Vad gör du på fritiden?

– Jag tycker mycket om att vistas i naturen, särskilt tycker jag om fågelskådning. Jag är väldigt intresserad av ugglor och letar efter de bästa skådarplatserna på Tjärnö. Jag älskar språk och när jag inte jobbar gör jag mitt bästa för att öva så mycket jag kan, särskilt på min japanska. Jag gillar också kickboxning, och har hållit på med det i flera år i Tyskland.

Något mer du vill berätta?

– Tjärnö är en alldeles speciell plats att bo på och jag är glad att vara omgiven av naturen här. Eftersom jag är van att bo i en storstad så uppskattar jag motsatsen just nu. Jag ser fram emot att lära känna Sverige som jag tidigare bara har besökt helt kort två gånger. Jag hoppas också snabbt kunna förbättra mina svenskakunskaper. För mig inbegriper flytten till ett nytt land också att kunna kommunicera på det nya språket.

Intervju: Susanne Liljenström

Luisa Kumpitsch
Luisa Kumpitsch är doktorand vid Institutionen för marina vetenskaper.
Foto: Susanne Liljenström