En ung man tillsammans med en hund i ett landskap.
Institutionens nya doktorand Cruise Speck gillar att utforska naturen. Här på vandring utanför Trondheim tillsammans med border collien Kiwi.
Foto: Serenoa Steiner

Cruise Speck – doktorand med fokus på blåmusslor

Årets nyaste doktorand är från Australien och anlände mitt i smällkalla vintern! Men Cruise Speck är väl förberedd efter masterstudier i norska Trondheim. Här på Institutionen för marina vetenskaper ska han ägna sig åt västkustens blåmusslor, med Tjärnölaboratoriet som bas.

Vad ska du jobba med här?

– Jag kommer att titta på skillnader mellan blåmusslor som lever i naturliga livsmiljöer och artificiella livsmiljöer, som musselodlingar, på bryggor och pontoner, längs den svenska västkusten.

– I odlingar och andra artificiella livsmiljöer kan blåmusslor förekomma rikligt och växa mycket tätt, samtidigt som det finns observationer om att vilda musslor har minskat under de senaste decennierna. Jag ska försöka få en bättre bild av hur blåmusslorna är fördelade över olika områden, och hur de kan skilja sig åt genetiskt, morfologiskt och i sin förmåga att överleva i olika livsmiljöer. Jag ska även titta på larvernas spridningsmönster.

Vad har du arbetat med tidigare?

– Jag kommer ursprungligen från Australien, där jag tog min kandidatexamen i biologi vid University of Queensland. Efter det gjorde jag ett examensarbete där jag forskade om skallformer hos vombater och koalor, och som jag avslutade 2017. Efter ett uppehåll i studierna tog jag min masterexamen 2021,  vid Norges teknisk-naturvetenskapliga universitet, NTNU, i Trondheim. Min masteruppsats handlade om rovdjursinducerad fenotypisk plasticitet hos guppy-fiskar. Nu får jag doppa fötterna i (eller snarare dränka mig i) marinbiologi, vilket ska bli spännande!

Vad gör du när du inte jobbar?

– Jag älskar att vandra och utforska naturen, och jag tränar även bågskytte utomhus när vädret tillåter. Jag tycker också om att läsa, mest fantasy och sci-fi, och att spela gitarr. Jag gillar att spela datorspel, att titta på en bra tv-serie och att lyssna på musik (vilket jag gör mycket enligt min Spotify Wrapped). Jag är dessutom ett stort fan av karaoke!

Något mer du vill berätta?

– Jag ser fram emot våren och sommaren på Tjärnö! Jag är taggad på att utforska närområdet under några längre och varmare dagar, komma igång med bågskyttet och att ge mig ut i fält.

Intervju: Susanne Liljenström