Till sidans topp

Sidansvarig: Växeln
Sidan uppdaterades: 2018-11-25 19:37

Tipsa en vän
Utskriftsversion

Tarja Häikiö - Göteborgs universitet Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Tarja Häikiö

Professor

Om Tarja Häikiö

Tarja Karlsson Häikiö är Ph D i Konst- och bildvetenskap och Professor i Visuell och Materiell kultur. Hon är verksam vid Högskolan för Design och Konsthantverk på Göteborgs universitet som forskare och lärarutbildare. Hon arbetar med forskarutbildning och lärarutbildning från förskola upp till högre konstnärlig utbildning. Hennes forskningsområden är bildpedagogik, barn- och ungdomskultur, bedömning och dokumentation, professionalisering och högre konstnärlug utbildning. Karlsson Häikiö har haft flera Skolverksuppdrag och har lett framtagandet av Bedömningsstöd i bildämnet och Kartläggningsmaterial gällande nyanlända elevers kunskaper i bild.

Senaste publikationer

Democracy and Participation in Early Childhood Education
Naomi McLeod, Tarja Karlsson Häikiö
Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation , Oxon England, New York USA, Routledge , Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Reggio Emilia (with Perspectives from Sweden)
Patricia Giardiello, Tarja Karlsson Häikiö, Pernilla Mårtenson
Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation, Oxon England, New York USA, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

A Finnish Perspective of Early Childhood Education
Patricia Giardiello, Tarja Karlsson Häikiö, Ulla Härkönen, Liisa Lohilahti, Naomi McLeod
Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation , Oxon England, New York USA, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Wider Issues In Early Childhood Education
Patricia Giardiello, Tarja Karlsson Häikiö
Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation , Oxon England, New York USA, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Hope for the Future: New Possibilities for Sustaining a Reflexive Approach
Naomi McLeod, Tarja Karlsson Häikiö, Pernilla Mårtensson
Empowering Early Childhood Educators: International Pedagogies as Provocation , Oxon England, New York USA, Routledge, Kapitel i bok 2019
Kapitel i bok

Reflections on intercultural competence and inclusive strategies through aesthetic learning in education
Tarja Karlsson Häikiö
Conference Make&Learn, Sloyd Education, Academy of Design and Crafts, 17-20 of September 2019, Göteborgs universitet, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Empowering Children and Educators: International Pedagogies as Provocation
Tarja Karlsson Häikiö
Art in Education - Building Partnerships with Artists, Schools, Young People and Communities, 23-30 August 2019, Oslo MET, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Explorative Methods in Examination in Visual Art Teacher Education in Sweden - Appropriation, A/R/Tography and Auto-biographic Methods as Means for Investigation
Tarja Karlsson Häikiö
InSEA Making, Conference Vancouver 8 - 13 of July 2019, Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2019
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Art-Based Projects as Cultural Tools for Promoting Sustainability in Preschool and Compulsory School
Tarja Karlsson Häikiö
Relate North Art & Design for Education and Sustainability, Rovaniemi, Lapland University Press, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

The Atelier as a Potential Space for Transformative Learning Processes
Tarja Karlsson Häikiö
Art-Based Education : An Ethics and Politics of Relation, Making Narratives, 3/2018, Göteborgs universitet, HDK, Högskolan för Design och Konsthantverk, Kapitel i bok 2018
Kapitel i bok

Visar 21 - 30 av 64

2017

Visuell kultur för, med och av barn - en konstpedagogisk vandring på en konsthall och sökandet efter en försvunnen björn
Tarja Karlsson Häikiö
Konstnärligt seende och vad kan barn lära på museum, Skärhamn, Nordiska Akvarellmuseet, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Kunskapsbildning genom visuella och geografiska markörer i bild- och geografiundervisning
Tarja Karlsson Häikiö, Kerstin Ericson
Visuell kunskap för multimodalt lärande. Margaretha Häggström, Hans Örtegren (red.), Lund, Studentlitteratur, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Dokumentation, transformation och intra-modala materialiseringar
Tarja Karlsson Häikiö
Posthumanistisk pedagogik; Teori, undervisning och forskningspraktik, Malmö, Gleerups förlag, Kapitel i bok 2017
Kapitel i bok

Documentation, transformation and intra-modal materialisations
Tarja Karlsson Häikiö
NERA, 45th Congress of the Nordic Educational Research Association, Aalborg University. Symposium, Post-approaches to Education. Copenhagen, March., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visual art education with and mapping of visual knowledge of newly arrived pupils in compulsory school.
Tarja Karlsson Häikiö
InSEA International Conference, Daegu, South Corea, August., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visual knowledge and newly arrived pupils in elementary school - reflections about verbal and non-verbal aspects in Visual Arts Education.
Tarja Karlsson Häikiö
NEÄL, UMEÅ Tyst kunnande, November., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Preschool as art educational, intra-active and participatory arena - Sustainable development with small children.
Tarja Karlsson Häikiö
Relate North, Rovaniemi, Finland, November., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Knowledge-building through Visual and Spatial Markers and Multimodality in Geography and Visual Art Education in Sweden.
Tarja Karlsson Häikiö
InSEA International Conference, Daegu, South Corea, August., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Symposium, ”Digital media promoting new approaches to subject specific didactics in visual arts educations in primary school, high school, teacher education and university education.”
Tarja Karlsson Häikiö, Hans Örtegren, Mie Buhl, Kirsten Skov
NoFa6, 6:e Nordiske Konference på Syddansk Universitet, Odense, May., Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet) 2017
Konferensbidrag (offentliggjort, men ej förlagsutgivet)

Visar 21 - 30 av 64

Sidansvarig: Växeln|Sidan uppdaterades: 2018-11-25
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?