Isabella Pistone
Om Isabella Pistone
Isabella Pistone arbetar för närvarande som doktorand vid institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori, Göteborgs Universitet. Sedan 2019 har hon varit doktorand i ett FORTE-finansierat treårigt projekt där hon ingår i en forskargrupp som tillsammans med Bräcke Diakoni undersöker vad evidensbasering kan innebära i socialtjänstverksamheter. Genom etnografiska, experimentella och praktiknära studier undersöker Isabella hur evidensbasering kan integreras i förbättringsarbete. Hon är också med och bygger upp infrastrukturer för kunskapsstöd inom organisationen.
Isabella har också ett nära samarbete med Segerstedtinstitutet vid Göteborgs Universitet där hon tillsammans med en grupp forskare precis har genomfört den första systematiska forskningsöversikten kring utbildningsinsatser mot antisemitism. Forskningen bedrevs i samarbete med Uppsala Universitet och Yad Vashem i Jerusalem.
Tidigare har Isabella utfört en rad systematiska litteraturöversikter inom folkhälsoområdet inom ramen för två projekt för Folkhälsomyndigheten. Parallellt har hon också gjort epistemologiska analyser av de gängse metoderna för systematiska litteraturöversikter som en del i hennes vetenskapsteoretiska forskning.
Isabella har tidigare arbetat som sjuksköterska inom akutsjukvård, geriatrik, hemsjukvård. Hon har en kandidatexamen i omvårdnadsvetenskap från Karolinska Institutet samt en masterexamen i evidensbasering och vetenskapsteori från Göteborgs Universitet.
I sin forskning använder hon sig av perspektiv från modern vetenskapsteori och teknik- och vetenskapsstudier (STS). Empiriskt fokuserar hon på välfärdsområden såsom hälso- och sjukvård, social omsorg, folkhälsa och skola. Hon ingår i forskningsgruppen Evidensbasering och vetenskapsteori. Forskningsgruppen arbetar med att stödja verksamheters lärande och tillvaratagande av olika typer av evidens samtidigt som de gör vetenskapsteoretiska analyser av evidensbasering i välfärdspraktiker.
Forskningsintressen
Evidensbasering i välfärden, vetenskapsteori, teknik- och vetenskapsstudier, förbättringsvetenskap, social omsorg, hälso- och sjukvård, metoder för systematiska översikter, etnografi, standardisering, experimentella metoder inom STS.
Undervisning
Isabella har erfarenhet av undervisning (som föreläsare, seminarieledare och kursutvecklare) inom evidensbaseringens teori och praktik för professionella inom en rad välfärdsområden. Hon är huvudlärare på institutionens masterutbildning i evidensbasering och undervisar bland annat i kritisk granskning av vetenskaplig litteratur, metoder för systematiska litteraturöversikter och metoder för förbättringsarbete utifrån evidens.
Samverkan
- Medlem i Society for Social studies of Science (4S)
- Ingår i institutionens forskningsgrupp om evidensbasering och vetenskapsteori
- Ingår i Segerstedtinstitutets arbete med systematiska kunskapssammanställningar
- Ingår i Bräcke Diakonis arbete med att bygga infrastrukturer för kunskapsstöd och verksamhetsförbättring
-
We Need to Talk about Knowledge! Rethinking Management and Evidence-Based Practice in
Welfare
Isabella Pistone, Thomas Andersson, Morten Sager
Scandinavian Journal of Public Administration - 2023 -
Teaching and learning about the Holocaust: a systematic scoping review of existing
research
Isabella Pistone, Lars M Andersson, Allan Lidström, Gustaf Nelhans, Tobias Pernler, Jennie Sivenbring, Morten Sager, Christer Mattsson
Holocaust Studies - 2023 -
Evidence-based practice and management-by-knowledge of disability care: rigid constraint or
fluid
support?
Isabella Pistone, Allan Lidström, Ingemar Bohlin, Thomas Schneider, Teun Zuiderent-Jerak, Morten Sager
Evidence & Policy: A Journal of Research, Debate and Practice - 2022 -
Formaliseringar och bedömningar i manualbaserade metoder: en symmetrisk vetenskapsteoretisk
analys
Isabella Pistone, Allan Lidström, Morten Sager
Fokus på familien : Tidsskrift for familiebehandling - 2022 -
Education after Auschwitz
– Educational outcomes of teaching to prevent
antisemitism
Isabella Pistone, Lars M Andersson, Allan Lidström, Christer Mattsson, Gustaf Nelhans, Tobias Pernler, Morten Sager, Jennie Sivenbring
2021 -
Keep open! Methodological agnosticism and engagement in evidence-basing disability
care
Isabella Pistone
Nordic science and technology studies conference 2021 - 2021 -
Materialities of Post-Evidence-Based
Practice
Morten Sager, Isabella Pistone, Allan Lidström, Teun Zuiderent-Jerak, Thomas Schneider, Lena Eriksson, Ingemar Bohlin
Conference Program 4S/EASST Prague, August, 18-21, 2020, online - 2020 -
Samverkan inom social hållbarhet/folkhälsa : komplex evidensbasering i Skaraborgs
samverkansmodell
-
A systematic mapping of substance use, misuse, abuse and addiction prevention research: Current status and implications for future
research
Isabella Pistone, Agneta Blomberg, Morten Sager
Journal of Substance Use - 2020 -
The effects of educational interventions on suicide: A systematic review and
meta-analysis
Isabella Pistone, Ulrika Beckman, Erik Eriksson, Helena Lagerlöf, Morten Sager
International Journal of Social Psychiatry - 2019 -
A scoping review of interventions for preventing and countering violent extremism: Current status and implications for future
research
Isabella Pistone, Erik Eriksson, Ulrika Beckman, Christer Mattsson, Morten Sager
Journal for deradicalization - 2019 -
Kunskap
Morten Sager, Isabella Pistone
LHC Report Nr 3. Moderna Policies: Inspel för en framtidsinriktad hälso- och sjukvårdsdebatt - 2019 -
Mismatches in the production of a scoping review: Highlighting the interplay of
(in)formalities
Morten Sager, Isabella Pistone
Journal of Evaluation In Clinical Practice - 2019 -
Förebyggande insatser mot alkohol-, narkotika-, dopning- och tobaksanvändning : En kartläggande litteraturöversikt om forskningens omfattning och
karaktär
-
Suicidprevention genom utbildning och
medvetandegöranden
Isabella Pistone, Ulrika Beckman, Helena Lagerlöf, Erik Eriksson, Eija Airaksinen, Jenny Telander, Morten Sager
2019