Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

Ann Nordberg

Universitetslektor

Institutionen för pedagogik och
specialpedagogik
Besöksadress
Arvid Wallgrens Backe hus 3 plan 3
41346 Göteborg
Rumsnummer
3306
Postadress
Box 452
40530 Göteborg

Doktorand

Sektionen för klinisk
neurovetenskap
Telefon
Besöksadress
Arvid Wallgrens Backe hus 3 plan 3
41346 Göteborg
Rumsnummer
3306
Postadress
Box 452
40530 Göteborg

Om Ann Nordberg

Forskning

Min forskning är särskilt inriktad på hur lärare uppmärksammar och stärker barn och elevers kommunikativa delaktighet i förskola och skola. Dessutom professionsutveckling genom användning av vetenskapligt utprovade verktyg för kartläggning och utvärdering av språk och kommunikation i skolans och förskolans kontext. Även sambandet mellan språkligt stöd från vuxna och barns/elevers läsande och skrivande fokuseras. Mitt avhandlingsarbete handlade om tal, språk och kommunikativ delaktighet hos skolbarn med talsvårigheter.

Undervisning

Jag undervisar och handleder främst inom det specialpedagogiska området där jag arbetar i olika kurser, bland annat i vetenskaplig metod- och examensarbeteskurser. Fokus i min undervisning ligger i professionsutveckling och formativt klassrumsarbete.

Samverkansintresse

Jag har ett stort nätverk av forskare vid andra lärosäten, både nationellt och internationellt. 

Samarbete med professor Julie Dockrell, University College, London, UK, vars forskning fokuserar varför språkstöd behövs i förskola och skola och hur sådant stöd ska utformas.

https://www.ucl.ac.uk/ioe/departments-and-centres/centres/centre-inclusive-education/supporting-spoken-language-classroom

Ingår i ett globalt forskningsprojekt benämnt "Tell me a story. personal event narratives from 10-year-old children around the world" lett av A/prof Marleen Westerveld, Griffith University, Brisbane, Australien. Detta internationella projekt handlar om att, ur olika aspekter, undersöka hur 10-åriga skolbarn från olika länder berättar en historia. Berättande är en viktig del av vår språkliga förmåga. I nuläget deltar forskare från cirka 15 länder i detta projekt.

Nyckelord

Specialpedagogik, lärande, kommunikativ delaktighet, tal, språk, interaktion, kommunikativ miljö