Malin Blix
Om Malin Blix
Jag är doktorand i humaniora med inriktning mot utbildningsvetenskap inom forskarskolan CUL (Centrum för utbildningsvetenskap). I mitt avhandlingsprojekt undersöker jag hur litteraturundervisningen i svenska som andraspråk kan utformas så att den estetiska läsningen står i centrum utan att ge avkall på det språkutvecklande arbetet. Den färdiga avhandlingen kommer bestå av studier gjorda inom två litteraturdidaktiska projekt, QUALE och Tillgängliggörande litteraturundervisning. QUALE (Quality in Literature Education) är ett nordiskt forskningsprojekt där lärare på högstadiet i Danmark, Norge och Sverige undervisar enligt en modell kallad undersökande litteraturundervisning. I Sverige leds projektet av Christina Olin-Scheller och Ann-Christin Randahl, som också är min biträdande handledare. I projektet Tillgängliggörande litteraturundervisning, som leds av min huvudhandledare Olle Widhe, undersöker vi hur ett kreativt och gestaltande litteraturarbete kan stödja och förbättra litteraturundervisningen på mellanstadiet i svenska som andraspråk. Båda projekten är praktiknära forskningsprojekt, vilket betyder att de drivs av forskare och lärare tillsammans. Under forskarutbildningen är jag tjänstledig från min adjunktstjänst vid Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi.
Hösten 2025 kommer vi forskare och lärare i QUALE-projektet hålla ett montersamtal på Bokmässan https://bokmassan.se/programs/att-lasa-med-hjarta-och-hjarna/ . Ann-Christin Randahl och jag har skrivit en sammanfattande text om vad undersökande litteraturundervisning innebär. Den publiceras under slutet av hösten i Olofsson, M., Aldén, K. & Wiksten, M. (red.) (2025). Skönlitteratur i andraspråksundervisningen: Symposium 2025. Stockholm: Liber. Den första texten från projektet Tillgängliggörande litteraturundervisning är också under utgivning. Under konferensen NNFF10 i Köpenhamn i december kommer resultat från båda projekten presenteras i en panel där forskare och lärare från Danmark, Norge och Sverige deltar.