Mode och textilier i det antika Grekland och Rom

Anmälningskod
GU-20052

Kort om kursen

Hur såg klädmodet ut för antikens greker och romare och hur användes kläder för mer än 2000 år sedan? Den klädda kroppen var den sociala normen i antiken och textilproduktionen var omfattande men vem tillverkade dåtidens textilier? I kursen studeras växlingar i klädmodet i de grekiska och romerska samhällena (cirka 600 f.Kr. - 300 e.Kr.), hur kläder användes för att kommunicera många olika aspekter av en individ, exempelvis social och ekonomisk status, kön, och ålder, och hur klädmodet i sin tur avspeglar strukturer i de dåtida samhällena.

Om utbildningen

Vill du lära dig mer om modets tidiga historia? I de flesta samhällen har klädsel under århundraden fungerat som en markör för att visuellt kommunicera en individs status, ålder, kön samt sociala och ekonomiska status. I den här kursen får du en övergripande inblick i klädmodets utseende och växlingar över tid i de antika samhällena. Kursen erbjuder en orientering om textiliers användningsområden i de antika grekisk-romerska kulturerna. Textilier har en lång tillverkningstradition och textila produkter var ett centralt inslag i de antika medelhavskulturerna redan under förhistorisk tid. Vårt fokus ligger på historisk tid i det antika grekiska respektive romerska kulturområdena och i första hand på klädmodets variationer i dessa samhällen under perioden cirka 600 f.v.t. till omkring 300 e.v.t. Vi studerar såväl produktion som användning av kläder och andra textila produkter.

Behörigheter och urval

Behörighet

Grundläggande behörighet

Urval

Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)

Så är det att plugga

Lokaler

Du hittar Institutionen för historiska studier i Humanistens lokaler på Renströmsgatan 6. Vår personal sitter på plan 5 och 6.