Pompeji - en antik stad då och nu

AN1079
Grundnivå
15 högskolepoäng (hp)
Studietakt
Undervisningstid
Blandad undervisningstid
Studieort
Ortsoberoende
Distans
Undervisningsspråk
Start/slut
Ansökningsperiod
Anmälningskod
GU-20053

Kort om kursen

Vulkanen Vesuvius våldsamma utbrott 79 e.Kr. ödelade stora delar av Neapelbukten och begravde staden Pompeji under aska och pimpsten. Inom ramen för ett dygn upphörde allt liv i staden: från vardagslivet på stadens gator med butiker och krogar i överflöd, våldet under gladiatorspelen på amfiteatern, till böndernas vin- och olivodlingar på landsbygden. När staden upptäcktes på 1700-talet blev det en sensation. Idag arbetar arkeologer fortfarande i Pompeji och ständigt görs nya upptäckter. På kursen studerar vi lämningarna i och utanför staden.

Om utbildningen

Staden Pompeji och stora delar av Neapelbukten ödelades i Vesuvius våldsamma utbrott 79 e.Kr. På 1700-talet upptäcktes Pompeji och staden blev snabbt en sensation som påverkade konst, arkitektur och kultur såväl som arkeologin som disciplin.

Under kursen studeras Pompejis återupptäckt och utgrävningshistoria samt den antika stadens historia, utveckling, infrastruktur och dess förhållande till övriga städer i Neapelbukten. Kursen består av två delkurser:

Delkurs 1. Pompeji - historia och urban utveckling
Delkursen fokuserar på de historiska och arkeologiska källorna till Pompejis historia och urbana utveckling. Specifika byggnader och speciellt atriumhuset studeras för att belysa olika miljöer och levnadsförhållanden. Utgrävningshistorien från 1748 till idag behandlas med en betoning på nya dokumentationsmetoder och aktuell Pompejiforskning.

Delkurs 2. Stadsliv, infrastruktur och landskap
Delkursen sätter de aspekter av stadens utveckling som presenterats i föregående delkurs i sitt sammanhang genom att diskutera områden som politik, religion, kost och hälsa och ekonomiska förhållanden för olika sociala grupper. Pompejis geografiska och topografiska plats i landskapet exemplifieras med det romerska vägsystemet, vattenförsörjning och akvedukter samt lämningar av andra städer och lantegendomar vid Neapelbukten.

Behörigheter och urval

Grundläggande behörighet

Urval

Betyg (34 %), högskoleprov (33 %) och högskolepoäng, max 165 hp (33 %)