Lena Asp
Om Lena Asp
Filosofie doktor i pedagogik.
I juni 2025 disputerade jag med avhandlingen Does teaching quality matter for student learning outcomes? A student perspective of a mathematics classroom https://gupea.ub.gu.se/handle/2077/85610
I min avhandling analyserade jag svenska och nordiska fjärdeklassares resultat i TIMSS 2019 – en internationell studie som mäter elevers kunskaper i matematik och naturvetenskap. Förutom provresultat innehåller TIMSS även enkäter där elever, lärare och rektorer svarar på frågor om sin bakgrund, skolmiljö, attityder och undervisning. I mina analyser fokuserade jag lärarens pedagogiska ledarskap sett genom hur eleverna uppfattar studieron i klassrummet och undervisningens tydlighet samt hur dessa faktorer hänger samman med elevers självförtroende och prestation i matematik. Eftersom TIMSS använder sig av hela klasser i sina mätningar innehåller datan information på så väl individnivå som klassrumsnivå. Avhandlingen bygger bland annat på strukturell flernivåanalys, vilket är en metod som möjliggör att man undersöker både individuella elevsvar samt aggregerade elevsvar på klassrumsnivå, för att analysera skillnader mellan klassrum. I analyserna ingick även elevernas socioeknomiska status, immigrations bakgrund och kön som kontrollvariabler.
Jag var doktorand inom forskarskolan Kunskapsmätningar inom utbildningssystem (Assessment of Knowledge in Educational Systems – a national doctoral school for teacher educators, ASSESS) vid Institution för pedagogik och specialpedagogik (IPS), Göteborgs universitet.
Mina forskningsintressen berör frågor som likvärdig skola, nationella och internationella kunskapsmätningar samt faktorer som bidrar till elevers lärande. Framförallt är jag intresserad av hur elevers lärande och motivation relaterar till läraren och dennes praktiker i klassrummet och skolklimat. Jag ingår i forskningsmiljön Förutsättningar, Utbildning och Resultat (FUR).
Bakgrund: lärarutbildare vid IPS, ämneslärare i engelska och franska, förstelärare och rektor med 25 års arbetserfarenhet från såväl grundskola som gymnasieskola samt både kommunal och fristående skola. Jag har också arbetat som provutvecklare i projektet Nationella prov i främmande språk (NAFS) och det nationella provet i engelska, främst för årskurs 9.