Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

Björn Remneland Wikhamn

Universitetslektor

Företagsekonomiska
institutionen
Fax
031-786 26 16
Besöksadress
Vasagatan 1
41124 Göteborg
Rumsnummer
J518
Postadress
Box 610
40530 Göteborg

Om Björn Remneland Wikhamn

Akademiska examina/utnämningar:

Civilekonom, MSc International Management, Ekonomie Licentiat, Filosofie Doktor, Docent

Undervisningsområden:

Jag undervisar i huvudsak inom områdena innovation, entreprenörskap, kreativitet, strategi, affärsmodeller, organisering och metod. Bland annat är jag involverad i magisterprogrammet Management av Tillväxtföretag (MATIX) där jag är kursansvarig och examinator.

Forskningsområden:

Mina forskningsintressen rör innovation management, organisering, strategi, och entreprenörskap.

År 2007 försvarade jag doktorsavhandlingen ”Entreprenörskapets Vidunderliga Resa” som följer entreprenörskapsprocessen från idé till realisering över en tidsperiod av omkring tre år. Till skillnad från vanligen förekommande retrospektiva analyser av redan framgångsrika innovationer, som förvisso ofta ter sig rationella och lättillgängliga, anlägger avhandlingen ett alternativt perspektiv på entreprenörskap som ett pågående drama, med upp- och nedgångar och en ständig osäkerhet om framtiden, där hoppet och passionen men också oro, tvivel och frustration är ständigt närvarande. Studien fokuserar på hur entreprenörerna, mycket med hjälp av berättelser, försöker involvera och engagera aktörer in i sina projekt och bygga en kritisk massa av innehåll, legitimitet och uppmärksamhet. Avhandlingen vill på detta sätt bidra till det framväxande förhållningssättet som sätter språket i centrum för att undersöka entreprenörskapets väsen.

Under senare år har min forskning främst handlat om att försöka beskriva och förstå organisering av innovationsarbete över etablerade organisationsgränser. Bland annat bedriver jag forskning kring så kallad öppen innovation, dvs. hur organisationer och individer öppnar upp sina innovationsprocesser och bjuder in externa aktörer till gemensamt värdeskapande. Detta innefattar områden som open innovation, user innovation, crowdsourcing, gamification, användning av social media, web 2.0 , och andra (informations)teknologier, samt hanteringen av immaterialrättsliga utmaningar. 

Forskningsområden

  • Management
  • Strategy
  • Innovation
  • Entrepreneurship

Undervisningsområden

  • Innovation
  • Strategy
  • Management
  • Research Method