Länkstig

Anna Backman

Doktorand

Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion
Telefon
Besöksadress
Renströmsgatan 6
41255 Göteborg
Postadress
Box 200
40530 Göteborg

Om Anna Backman

Anna Backman är CUL-doktorand i Humaniora med utbildningsvetenskaplig inriktning vid Institutionen för litteratur, idéhistoria och religion (LIR), Göteborgs Universitet.

Anna arbetar också som lektor på Center för Skolutveckling, Utbildningsförvaltningen i Göteborgs stad. Anna har sin bakgrund som förskollärare.

Mitt avhandlingsarbete har arbetsnamnet "Men drakar finns väl inte?": Variationsteoretiska studier av barns föreställningsförmåga i läsaktiviteter med facklitterära och skönlitterära bilderböcker.Avhandlingens syfte är att bidra till fördjupad förståelse för barns föreställningsförmåga i läsaktiviteter om facklitterära och skönlitterära bilderböcker. De övergripande forskningsfrågorna är: (1.) Vilka kunskaper kan barn i förskolan utveckla genom variationsteoretiskt utformad undervisning om facklitterära bilderböcker? (2.) Hur kan variationsteori förklara barns förmåga att föreställa sig fiktiva framställningar i facklitterära bilderböcker?

Avhandlingen innefattar fyra delstudier (I–IV), vilka alla är publicerade som vetenskapliga artiklar. I dessa studeras och analyseras läsaktiviteter med femåringar. Den första forskningsfrågan är didaktisk och fokuserar designade läsaktiviteter i delstudie III och IV. Den andra forskningsfrågan är teoretisk och prövar empiriskt en idé om barns föreställningsförmåga, baserat på det material som ligger till grund för delstudierna I–IV. De fyra delstudierna har dessutom egna syften och forskningsfrågor, (vilka de är går att läsa i länkarna till delstudierna nedan).

Delstudie I. Shadow in children’s picturebooks: highlighting children’s perspectives (Backman, 2020) är publicerad i International Journal of Early Years Education och handlar om förskolebarns erfarande av det mångtydiga fenomenet skugga i läsaktiviteter om skugga.

Delstudie II. When the Sun is Out of the Picture: Exploring a Variation Theory Key to Children’s Imagination in a Picturebook Reading Activity (Backman, 2023) är publicerad i specialnumret Picturebooks and Young Children: Potential, Power, and Practices i Early Childhood Education Journal. I artikeln utforskas en teoretisk idé om barns föreställningsförmåga, med utgångspunkt i ett empiriskt material om en läsaktivitet om skugga.

Delstudie III. ‘But dragons don’t exist, do they?’: Preschoolers’ focus in determining whether a picturebook is a non-fiction or not (Backman, 2023), är publicerad i Journal of Early Childhood Literacy. Artikeln handlar om hur förskolebarn särskiljer och erfar olika sorters bilderböcker (skönlitterära och facklitterära) när de introduceras till skillnader mellan dem.

Delstudie IV. Fictionalised non-fiction picturebooks for preschoolers: Children’s responses to imaginary constructs in designed reading activities (Backman, 2022) är publicerad i Children's Literature in Education. Artikeln ger svar på vad som öppnas upp för barn när sammanslagna framställningar av fakta och fiktion i fiktionaliserade faktabilderböcker separeras för dem.