Agneta Pihl
Om Agneta Pihl
Jag är doktorand i Barn och ungdomsvetenskap vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande. Sedan hösten 2018 är jag antagen till forskarskolan CUL.
I juni 2018 tog jag min filosofie licentiatexamen och jag fortsätter på den forskning jag då presenterade. Mitt forskningsintresse riktar sig mot förskolebarns deltagande i muntliga berättaraktiviteter. I mitt avhandlingsarbete studerar jag hur barn muntligen återberättar berättelser de fått höra av sina lärare. Utifrån ett sociokulturellt perspektiv undersöker jag hur barn förstår och ger uttryck för underliggande psykologi, vilket ofta är själva poängen med en berättelse. Studiens analytiska fokus riktas mot hur de använder termer som beskriver mentala tillstånd och onomatopoetiska (ljudhärmande) uttryck
-
Approaching children's perspectives through video documentation - exploratory reading activities about natural
science
Anna Backman, Jonna Larsson, Agneta Pihl, Pia Williams
NERA conference: Digitalization and Technologies in Education – Opportunities and Challenges. Oslo, Norway - 2023 -
Children retelling
stories
Agneta Pihl
2022 -
Undersökande LäsAktiviteter om
Naturvetenskap
Jonna Larsson, Anna Backman, Agneta Pihl, Pia Williams
Praktiknära skolforskning FND 2022 - 2022 -
Scaffolding 5-year-old children in Japanese kindergarten collaboratively retelling a
tale
Aiko Oshiro, Agneta Pihl, Louise Peterson, Niklas Pramling
International Journal of Early Years Education - 2019 -
Children remembering and reshaping stories in
retelling
Agneta Pihl, Louise Peterson, Niklas Pramling
Journal of Early Childhood Education Research - 2018 -
Narrating in early childhood education as a responsive, re-creative, and remembering
practice
Agneta Pihl
2018 -
Children's re-storying as a responsive
practice
Agneta Pihl, Louise Peterson, Niklas Pramling
Narratives in Early Childhood Education - 2017 -
Understanding the psychology of a trickster tale: 5-year-old Japanese kindergarten children collaboratively retelling a kitsune
story
A. Oshiro, Agneta Pihl, Louise Peterson, Niklas Pramling
International Research in Early Childhood Education - 2017