Agneta Pihl
Om Agneta Pihl
Jag är doktorand i Barn och ungdomsvetenskap vid institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande. Sedan hösten 2018 är jag antagen till forskarskolan CUL.
I juni 2018 tog jag min filosofie licentiatexamen och jag fortsätter på den forskning jag då presenterade. Mitt forskningsintresse riktar sig mot förskolebarns deltagande i muntliga berättaraktiviteter. I mitt avhandlingsarbete studerar jag hur barn muntligen återberättar berättelser de fått höra av sina lärare. Utifrån ett sociokulturellt perspektiv undersöker jag hur barn förstår och ger uttryck för underliggande psykologi, vilket ofta är själva poängen med en berättelse. Studiens analytiska fokus riktas mot hur de använder termer som beskriver mentala tillstånd och onomatopoetiska (ljudhärmande) uttryck
-
Scaffolding 5-year-old children in Japanese kindergarten collaboratively retelling a
tale
Aiko Oshiro, Agneta Pihl, Louise Peterson, Niklas Pramling
International Journal of Early Years Education - 2019-01-01 -
Narrating in early childhood education as a responsive, re-creative, and remembering
practice
Agneta Pihl
- 2018-01-01 -
Children's re-storying as a responsive
practice
Agneta Pihl, Louise Peterson, Niklas Pramling
Narratives in Early Childhood Education - 2017-01-01 -
Understanding the psychology of a trickster tale: 5-year-old Japanese kindergarten children collaboratively retelling a kitsune
story
A. Oshiro, Agneta Pihl, Louise Peterson, Niklas Pramling
International Research in Early Childhood Education - 2017-01-01