Bakteriekolonier från odlad biofilm.
Foto: Magnus Gotander

Forskning kring thymus, oxidativ stress och antibiotikaresistenta biofilmer fick VR-bidrag

Tre forskare vid Institutionen för kliniska vetenskaper får Vetenskapsrådets projektbidrag på tillsammans 11,8 miljoner kronor.

Thymus som målorgan vid behandling av autoimmuna sjukdomar, Betydelsen av fysiologiskt åldrande och oxidativ stress för lungcancerutveckling, samt Strategier mot antibiotikaresistenta biofilmer är tre forskningsområden som fick Vetenskapsrådets projektbidrag i denna omgång.

- Det är glädjande att den breda och kliniskt viktiga forskning vi bedriver vid institutionen för kliniska vetenskaper även i år uppmärksammas med flera VR anslag, säger Peter Naredi, prefekt vid institutionen för kliniska vetenskaper

De tre som får projektbidrag från våran institution är Olov Ekwall, professor inom ämnesområdet pediatrik, Volkan Sayin, biträdande universitetslektor inom ämnesområdet kirurgi och Margarita Trobos, docent inom ämnesområdet biomaterialvetenskap.

Thymus målorgan vid behandling av autoimmuna sjukdomar
Olov Ekwalls forskning är fokuserad på studier av thymus (brässen) som är ett centralt organ när det gäller regleringen av immunsystemets funktion.

– Vi har projekt som handlar om thymus normala funktion, primära thymussjukdomar, vad som kan ha gått snett i thymus vid vanliga autoimmuna sjukdomar och även användandet thymus som målorgan vid behandling av autoimmuna sjukdomar.

En stor utmaning vid dessa studier är att överföra resultat från experimentella studier av specifika mekanismer till hur dessa sammantaget påverkar den övergripande funktionen av thymus, både vid dess normala funktion och vid olika sjukdomstillstånd.

– Självklart är alla bidrag välkomna eftersom de möjliggör genomförandet av vår forskning. När det gäller VR är det av lite extra betydelse eftersom det är något av en kvalitetsstämpel på vår forskning.

Betydelsen av fysiologiskt åldrande och oxidativstress för lungcancerutveckling
Cancer är starkt kopplat till åldrande. Medianåldern för insjuknande i lungcancer är runt 70 år. Det är visat att risken för spridd sjukdomen är dubbelt så hög för patienter över 60 år. Volkan Sayin hoppas nu hitta nya och personanpassade vägar till behandling genom att undersöka vad det är i den åldrande fysiologin som driver uppkomsten och spridningen av lungcancer.

– Utmaningarna med detta forskningsprojekt är att vi beger oss in i ett helt nytt forskningsfält. I princip all prekliniska forskning kring på lungcancer där man använt sig av djurmodeller är uteslutande utförd på unga möss. Det tar både lång tid och är kostsamt att få fram äldre möss för studierna som vi nu fått finansiering för*. Att VR nu vill satsa på denna forskning kommer göra det möjligt att bana vägen för detta nya forskningsfält, säger Volkan Sayin.

*Tidsspann: Äldre möss 15–18 månader, vilket motsvarar 50-60år hos människor.

Strategier mot antibiotikaresistenta biofilmer vid ortopedisk protesrelaterad infektion
Ortopediska implantatrelaterade infektioner leder till ökade sjukvårdskostnader, stort lidande och ökad dödlighet, särskilt hos äldre. Detta translationella projekt behandlar de kliniska, mikrobiologiska och biomateriella aspekterna av dessa infektioner och dess associerade antibiotikaresistens. Det är ett tvärvetenskapligt samarbete mellan expertis inom ortopedi, mikrobiologi, infektionssjukdomar, biomaterial och immunologi. Genom att slå samman klinisk, preklinisk och grundläggande forskning kommer projektet att undersöka aspekter av patogena mekanismer, och påverka patientvårdspraxis genom att utvärdera nya antimikrobiella lösningar, diagnostik och behandlingar.

– Den största utmaningen är de ihärdiga bakterierna som orsakar infektionerna, och som bara kan hanteras med ett tvärvetenskapligt tillvägagångssätt. Dessa bakterier är ofta resistenta mot antibiotika på grund av de långvariga antibiotikabehandlingarna och eftersom de producerar en biofilm på implantatet, där de gömmer sig från antibiotika och immunsystemet. I motsats till encelliga bakterier är bakterier i biofilmer upp till 1000 gånger mer resistenta mot antibiotika. Därför behövs ofta upprepade operationer och implantatborttagning i försöket att läka infektionen, förklarar Margarita Trobos.

Det är mycket stor konkurrens om att erhålla VR:s forskningsprojektbidrag och bidraget ger ett viktigt erkännande till vår tidigare och nuvarande forskning.

– Det bästa resultatet och belöningen blir om forskningsresultaten från denna studie kommer patienterna till godo inom en snar framtid.

Text: Susanne Lj Westergren

Dessa forskare fick Vetenskapsrådets projektbidrag

Olov Ekwall
Kliniska och experimentella studier av toleransmekanismer i thymus syftande till att använda thymus som målorgan vid behandling av autoimmuna sjukdomar
4 000 000 kronor

Volkan Sayin
Betydelsen av fysiologiskt åldrande och oxidativstress för lungcancerutveckling
4 800 000 kronor

Margarita Trobos
3 000 000 kronor

OBS: Länk till hela listan på forskare vid Göteborgsuniversitet som fick medel från Vetenskapsrådet Medicin och Hälsa.

Tänk på att listan kan innehålla felaktigheter – för absolut säkerhet hänvisas till Vetenskapsrådets webbplats.