Olle Widhe, litteraturvetare, har tillsammans med kollegan Malin Blix fått medel för projektet Tillgängliggörande litteraturundervisning i flerspråkiga kontexter. Projektet genomförs i samarbete med en kommunal grundskola i Göteborg och syftar till att undersöka hur ett kreativt och gestaltande arbete med litteratur kan stödja mellanstadieelever som läser svenska som andraspråk.
– Det är ett viktigt projekt och jag är glad att det får stöd. Vi har redan kommit ganska långt och kan nu ta ett rejält kliv framåt. Det är stimulerande och lärorikt att samarbeta med lärare, specialpedagog och rektor ute i verksamheten. Det är också givande att ha kontakt med eleverna, säger Olle Widhe.
Det andra projektet, Religiös litteracitet: utmaningar och strategier i gymnasieskolan, leds av Wilhelm Kardemark, religionsvetare, tillsammans med kollegan Daniel Enstedt. Projektet ska undersöka metoder för att hjälpa gymnasielärare att stärka elevers kritiska tänkande, reflektion och förståelse av religion. Samarbetet med verksamma gymnasielärare kommer att vara centralt i arbetet.
– Det ska bli jättekul att komma ut i skolverksamhet för att undersöka utmaningar i religionsundervisning och hur de kan hanteras. För mig är den konstruktiva ansatsen som projektet har viktig och det ska bli kul att låta mina och Daniels idéer om hur undervisning kan utvecklas stötas mot och utvecklas med lärarnas, säger Wilhelm Kardemark.
Text: Hanna Erlingson