Göteborgs universitet
Bild
barn och leksaker
Länkstig

Beviljade forskningsprojekt

Sedan starten 2017 har totalt 34 forskningsprojekt beviljats ULF-projektmedel för att utveckla undervisning i nära samverkan mellan akademi och skolpraktik. Projekten spänner över flera skolformer och ämnesområden – från förskola till vuxenutbildning – och syftar till att möta aktuella utmaningar i undervisningen genom forskningsbaserad kunskapsutveckling.

Beviljade forskningsprojekt 2024-2025

Totalt 30 ansökningar kom in till årets utlysning om medel för praktiknära forskning i samverkan mellan Göteborgs universitet och skolhuvudmän. Bland de beviljade projekten finns satsningar som på olika sätt stärker undervisning inom förskola, grundskola, gymnasium och vuxenutbildning. Forskningen fokuserar bland annat på språk- och litteracitetsutveckling, AI-stödd språkundervisning, religionsdidaktik samt systematiskt undervisningsutvecklingsarbete i olika skolformer.

Beviljade forskningsprojekt 2023-2024

I den fjärde utlysningen av ULF-medel vid Göteborgs universitet kom det in 53 ansökningar från lärare, skolor och forskare, varav 23 gick vidare till andra omgången och slutligen beviljades nedanstående 10 ansökningar projektmedel inom ULF-avtal.

Beviljade forskningsprojekt 2021-2022

I den tredje utlysningen av ULF-medel vid Göteborgs universitet kom 40 ansökningar från lärare, skolor och forskare in, varav 15 gick vidare till andra omgången och fyra slutligen beviljades medel.

De som beviljats medel har integrerat professions- och forskningskunskaper på ett sätt som innebär att kunskaper inte bara kommer att utvecklas under projektets gång, utan att förskollärare och lärare kan fortsätta arbeta med modeller för samverkan och kunskapsutveckling också efter projekttidens slut. Projektens kunskapsbidrag är också relevanta utanför den lokala skolmiljön och det finns en genomtänkt plan för kunskapsspridningen.

Beviljade forskningsprojekt 2020

2019 – 2020 års utlysning var riktad mot praktiknära forskning som har frågor om förskolans och skolans likvärdighet i fokus. Inom ULF avser likvärdighet det kompensatoriska uppdraget samt hög och jämn kvalitet i erbjuden utbildning och undervisning.

Gemensamt för de beviljade projekten är att de särskilt integrerar professionskunskaper och forskningskunskaper som kan leda till kunskapsutveckling också när projekttiden är slut.

Beviljade forskningsprojekt 2019

Gemensamt för de beviljade projekten är att de särskilt integrerar professionskunskaper och forskningskunskaper som kan leda till kunskapsutveckling också när projekttiden är slut.