Stina Jerdborg
Universitetslektor
Institutionen för pedagogik ochOm Stina Jerdborg
(Tidigare Stina Johansson)
Mitt forskningsintresse rör främst ledarskap, professionellas lärande och yrkesutveckling, skolledarutbildning, skol- och verksamhetsutveckling. Jag är anställd vid Institutionen för Pedagogik och Specialpedagogik där jag huvudsakligen är inriktad mot skolutveckling och rektorsutbildning i min forskning och undervisning. Jag disputerade under våren 2022 med avhandlingen "Learning Principalship: Becoming a Principal in a Swedish Context", inriktad mot rektorers lärande och praktik relaterat till Rektorsprogrammet.
Jag ingår i forskningsmiljön SKUL (Skolutveckling och ledarskap) och i det nationella forskarnätverket om skolans styrning, organisering och ledarskap (NSOL).
Jag har även arbetat med undervisning och handledning inom uppdragsutbildningar som riktar sig till skolledare och lärare. Inom Samverkan för Bästa Skola arbetade jag med kursledning och upplägg av handledarutbildning för förstelärare och rektorer samt som handledare för ämneslärarlag. Jag arbetade även med handledning i kurser inriktade mot skolans ledarskapspraktik och lokala organisation, t ex ledarskap för förstelärare samt som professionshandledare i rektorsprogrammet. Jag har också medverkat i kurser på grundläggande nivå inom grundlärarprogram och förskollärarprogram som handlar om styrsystem, organisation och bedömning för lärare respektive styrdokument, uppföljning och analys för förskollärare.
Jag har tidigare arbetat som lärare, förstelärare och kvalitetssamordnare inom kommunal grundskola med planering och genomförande av skolutvecklingsinsatser och processer, systematiskt kvalitetsarbete, förstelärarskap, kollegialt lärande inom Ämnesdidaktiskt kollegium, mentorskap inom introduktionsår samt undervisning. Jag har sedan tidigare en filosofie masterexamen med inriktning mot utbildningsledarskap där mitt huvudsakliga intresseområde rör systematiskt kvalitetsarbete som verktyg för skolutveckling.
-
School Leader Education as a Driving Force for Personal Development in Terms of Orientation, Reflection, Exploration, and
Interplay
Stina Jerdborg
Research in Educational Administration & Leadership - 2023 -
Participation in the Swedish national principal training programme: How does it intertwine with principals’
practice?
Stina Jerdborg
Educational Management, Administration & Leadership - 2023 -
School principal re-positioning in a system of professional relations: the case of newly appointed principals in
Sweden
Stina Jerdborg
Journal of Educational Administration & History - 2023 -
Novice School Principals in Education and their Experiences of Pedagogical Leadership in
Practice
Stina Jerdborg
Journal of Leadership Education - 2023 -
School leader education as driving force for principals' professional development and
learning
Stina Jerdborg
Paper presented at the NERA Conference, Reykjavik, June 1-3, 2022, Network 6 - 2022 -
Learning Principalship: Becoming a Principal in a Swedish
Context
Stina Jerdborg
2022 -
Educating school leaders: engaging in diverse orientations to leadership
practice
Stina Jerdborg
International Journal of Leadership in Education - 2022 -
Novice Swedish Principals in Education and their enactment of Pedagogical Leadership in
Practice
Stina Jerdborg
Paper presented at the NERA Conference, Odense, 3-5 november 2021. - 2021 -
Educating School Leaders: engaging in diverse orientations to leadership
practice
Stina Jerdborg
Symposium - Fundamental and often forgotten perspectives on/in School and Leadership - 2019 -
Leadership for Promoting Teacher Collaboration in Learning
Study
H Hansson, F Ning Yan Chan, T Lai Kuen Cheng, Stina Johansson, Ellen Yuefeng Zhang
Presented at WALS international conference in Nagoya November 2017 - 2017 -
Systematiskt kvalitetsarbete som verktyg för skolutveckling - från riksdagsbeslut till rektors vardag via begreppsförvirring och förändrad
förståelse.
Stina Johansson
2015