Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

Stina Jerdborg

Universitetsadjunkt

Institutionen för pedagogik och
specialpedagogik
Telefon
Besöksadress
Västra Hamngatan 25
41117 Göteborg
Postadress
Box 300
40530 Göteborg

Om Stina Jerdborg

(Tidigare Stina Johansson)

Jag är anställd som adjunkt vid Institutionen för Pedagogik och Specialpedagogik med inriktning mot skolutveckling och rektorsutbildning. Jag är dock engagerad som doktorand vid samma institution sedan hösten 2017 och bedriver doktorandstudier på heltid. Mitt forskningsintresse rör frågor om rektorers lärande och utvecklande av skolledarkompetens. Min avhandling är inriktad mot rektorers lärande och praktik relaterat till Rektorsprogrammet. Mina handledare är Ulf Blossing och Mette Liljenberg.

Jag är engagerad som utbildningsledare inom FFR, Fortbildning för rektorer - Leda förbättring, samt som sekreterare i kollegiet för utbildningsledarskap. Jag ingår i forskningsmiljön SKUL (Skolutveckling och ledarskap) och i det nationella forskarnätverket om skolans styrning, organisering och ledarskap (NSOL).

Jag har även arbetat med undervisning och handledning inom uppdragsutbildningar som riktar sig till skolledare och lärare. Inom Samverkan för Bästa Skola arbetade jag med kursledning och upplägg av handledarutbildning för förstelärare och rektorer samt som handledare för ämneslärarlag. Jag arbetade även med handledning i kurser inriktade mot skolans ledarskapspraktik och lokala organisation, t ex ledarskap för förstelärare samt som professionshandledare i rektorsprogrammet. Jag har också medverkat i kurser på grundläggande nivå inom grundlärarprogram och förskollärarprogram som handlar om styrsystem, organisation och bedömning för lärare respektive styrdokument, uppföljning och analys för förskollärare.

Jag har tidigare arbetat som lärare, förstelärare och kvalitetssamordnare inom kommunal grundskola med planering och genomförande av skolutvecklingsinsatser och processer, systematiskt kvalitetsarbete, förstelärarskap, kollegialt lärande inom Ämnesdidaktiskt kollegium, mentorskap inom introduktionsår samt undervisning.

Mina intresseområden är skolutvecklingsprocesser, skolledarskap och organisation, professionellt lärande, utvecklingsdialoger, undervisningsutveckling och systematiskt kvalitetsarbete. Jag har sedan tidigare en filosofie masterexamen med inriktning mot utbildningsledarskap där mitt huvudsakliga intresseområde rör systematiskt kvalitetsarbete som verktyg för skolutveckling.