Aktiviteter inom ULF
Inom ULF stödjer vi utvecklandet av nya ULF-projekt och hjälper till att etablera kontakter mellan skolverksamheter och forskare. Vi vill också att lärdomarna från genomförda projekt får brett genomslag i praktiken. För att bidra till detta erbjuds olika stödformer i form av seminarier och workshops, samt i form av utlysningar av ULF-medel till aktiviteter som sökande själva utformar.
Öppna aktiviteter:
Hitta en forskare eller skolverksamhet!
Har du tankar på ett ULF-projekt eller annan praktiknära forskning men saknar kontakt med forskare? Eller är det tvärtom så att du är forskare och söker kontakt med en intresserad skolverksamhet? Fyll i ett av kontaktformulären nedanför så försöker vi hjälpa dig att hitta en lämplig kontakt. Förhoppningsvis kan kontakten leda till framtida ULF-projekt.
Formulär för kontakt med forskare
Formulär för kontakt med skolverksamhet
**********************
Symposium och workshops om praktiknära forskning i samverkan
Som en del av ULF-arbetet vid Göteborgs universitet bjuder vi in till ett symposium och workshops med fokus på praktiknära forskning i samverkan mellan universitet och skolverksamhet.
För vem?
Eventet riktar sig till lärare och skolledare i Göteborgsregionen som:
- är intresserade av skolnära forskning i samverkan
- möter dilemman, problem eller frågor i sin praktik
- vill utforska dessa tillsammans med forskare
Innehåll
Symposiet inleds med presentationer om:
- vad praktiknära skolforskning i samverkan är och kan vara
Därefter följer workshops där deltagarna får diskutera sina frågor tillsammans med forskare. Fokus ligger bland annat på:
- hur en fråga blir forskningsbar
- vad samverkan i praktiknära forskning innebär
- hur studier kan utformas
- hur kunskap kan spridas tillbaka till praktiken på ett hållbart sätt
Praktisk information
Datum: måndag 17 mars
Tid: kl. 15.30–17.15
Plats: Digitalt via Zoom
Anmälan krävs.
Anmälningslänk och Zoom-länk publiceras här inom kort.
Medverkande forskare (urval)
- Pernilla Ahlstrand, lektor, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
- Ola Henriksson, lektor, Institutionen för didaktik och pedagogisk profession
- Lill Langelotz, docent, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
- Mette Liljenberg, docent, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik
Cecilia Ferm Almqvist, professor, vetenskaplig ledare för CULF, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik.
**************************'
Informationsdialog om ULF-aktiviteter och ansökningsförfaranden
Välkommen till en informationsdialog om praktiknära forskning i samverkan samt Göteborgs universitets ULF-aktiviteter och ansökningsförfaranden.
Träffen riktar sig till forskare vid Göteborgs universitet som är nyfikna på praktiknära skolforskning i samverkan, finansierad genom regeringens satsning på ULF – Utbildning, Lärande, Forskning.
Om ULF vid Göteborgs universitet
ULF-medlen hanteras vid GU inom ramen för CULF, en organisation som omfattar både forskarskolan för lärare (CUL) och det lokala ULF-arbetet.
Vetenskaplig ledare för CULF är gästprofessor Cecilia Ferm Almqvist.
Medel kan sökas för:
- Samverkansforskningsprojekt
- Infrastrukturaktiviteter som stödjer förberedelse och spridning av forskning, till exempel:
- Hållbar spridning
- Färdigställande av samverkansprojekt
- Följeforskning
- Forskningscirklar
- Möten mellan forskare och lärare/skolledare
Arbetet utgår från avtal mellan 13 kommuner i Göteborgsregionen, två fristående skolor samt Skara kommun.
Ansökningar görs i samverkan mellan forskare vid GU och lärare/skolledare hos någon av de avtalsslutande huvudmännen.
Praktisk information
Datum: 8 maj
Tid: kl. 14.00–16.00
Plats: A-huset (lokal meddelas senare)
Anmälan krävs för att vi ska kunna beställa fika.
Anmälningslänk publiceras här inom kort.
Vid frågor, kontakta Cecilia Ferm Almqvist eller Eva Hasselgren.
******************
Aktiviteter där medel kan sökas:
Möten mellan lärare/skolledare och forskare
Dessa medel delas ut för att lärare/skolledare respektive forskare som har en idé om ett ULF-projekt skall få tillfälle att mötas för att diskutera och forma idén i samverkan under 3x3 timmar. Ansökan behöver involvera såväl lärare/skolledare som forskare.
Belopp: Lönekostnad för tre personer som deltar i tre möten á tre timmar.
Forskningscirkel
Medel kan sökas i samverkan mellan forskare och lärare/skolledare för genomförande av forskningscirkel enligt instruktioner. Respektive chefs godkännande skall bifogas ansökan. En forskningscirkel tar utgångspunkt i en fråga, ett dilemma eller ett behov sprunget ur skolpraktiken. Tanken är att forskare och lärare/skolledare träffas ca 8 ggr under 2-3 terminer. Forskarens roll är att komma med input i form av forskningsresultat och teorier som grund för lärares reflektioner och aktioner, samt att fånga upp erfarenheter och leda arbetet vidare mot överenskomna mål. Lärares/skolledares roller är att reflektera över och diskutera frågan/dilemmat/behovet utifrån nya perspektiv och pröva nya insikter i praktiken. Process och resultat dokumenteras och sprids på hållbara sätt.
Belopp: Upp till 250 000 kr är möjligt att ansöka om grundat på budget.
Deadline för ansökan: 1 april 2025
Följeforskning
Medel kan sökas i samverkan mellan forskare och lärare/skolledare för genomförande av följeforskning enligt instruktioner. Respektive chefs godkännande skall bifogas ansökan. Tanken med följeforskning är att ett planerat praktiskt utvecklingsprojekt följs av en forskare som träffar lärarna regelbundet, blir insatt i sammanhanget och föreslår forskningsapproach, skapar ett material som analyseras i samverkan med lärare/skolledare och vars resultat återförs till praktiken och sprids vidare till relevanta målgrupper.
Belopp: Upp till 250 000 kr är möjligt att ansöka om grundat på budget.
Deadline för ansökan: 1 april 2025
Hållbar spridning av ULF-projektens resultat
Dessa medel kan sökas för verksamhet som bidrar till hållbar spridning av resultat sprungna ur genomförda ULF-projekt. Med hållbar i detta sammanhang menas att resultaten genom spridning i samverkan får verkan i skolpraktiken och bidrar till den skillnad projektet avsåg att uppnå, inom och mellan avsedda skolpraktiker.
Stöd till färdigställande av pågående forskningsprojekt i samverkan
Detta stöd delas ut till färdigställande av pågående samverkansprojekt på vetenskaplig grund. Färdigställandet behöver ske inom en 6-månaders ram. Samverkan på vetenskaplig grund definieras i sammanhanget som att såväl forskare som lärare/skolledare är aktiva i projektet och att det har som mål att bidra till skillnad i skolpraktiken utifrån dess synliggjorda behov.