Aktiviteter inom ULF
Inom ULF stödjer vi utvecklandet av nya ULF-projekt och hjälper till att etablera kontakter mellan skolverksamheter och forskare. Vi vill också att lärdomarna från genomförda projekt får brett genomslag i praktiken. För att bidra till detta prövade vi under våren olika stödformer i form av seminarier och workshops, samt i form av utlysningar av ULF-medel till aktiviteter som sökande själva utformar
Öppna aktiviteter:
Hitta en forskare eller skolverksamhet!
Har du tankar på ett ULF-projekt eller annan praktiknära forskning men saknar kontakt med forskare? Eller är det tvärtom så att du är forskare och söker kontakt med en intresserad skolverksamhet? Fyll i ett av kontaktformulären nedanför så försöker vi hjälpa hitta en lämplig kontakt. Förhoppningsvis kan kontakten leda till framtida ULF-projekt.
Formulär för kontakt med forskare
Formulär för kontakt med skolverksamhet
Aktuella seminarier och workshops med fokus på planering av ULF-projekt riktade mot forskare och lärare/skolledare
Aktiviteterna fokuserar till exempel praktiknära forskning på vetenskaplig grund, samverkansforskning ”från ax till limpa”, att fånga frågor i praktiken, kvalitet, trovärdighet, forskningsbara frågor, hållbar spridning och etiska dilemman.
Digitalt seminarium 8 oktober: Hur kan praktiknära forskning bli en del av vårt förbättringsarbete på förskolan/skolan?
Välkommen på en heldags workshop den 15 oktober om hur du som rektor kan leda och utveckla forskningsnära praktiker i syfte att bidra till förskole- skolförbättring i just din verksamhet. Workshop för rektorer och medföljande lärare
Digitalt seminarium 8 november: Vad innebär det för mig som ledare och för min personal att delta i ett ULF-projekt?
Digitalt seminarium 5 december: Hur kan jag arbeta tillsammans med min personal för att identifiera vad som kan bli ett ULF-projekt?
------------------------------
Aktiviteter där medel kan sökas:
Möten mellan lärare/skolledare och forskare
Dessa medel delas ut för att lärare/skolledare respektive forskare som har en idé om ett ULF-projekt skall få tillfälle att mötas för att diskutera och forma idén i samverkan under 3x3 timmar. Ansökan behöver involvera såväl lärare/skolledare som forskare.
Belopp: Lönekostnad för tre personer som deltar i tre möten á tre timmar.
---------------------------
Hållbar spridning av ULF-projektens resultat
Dessa medel kan sökas för verksamhet som bidrar till hållbar spridning av resultat sprungna ur genomförda ULF-projekt. Med hållbar i detta sammanhang menas att resultaten genom spridning i samverkan får verkan i skolpraktiken och bidrar till den skillnad projektet avsåg att uppnå, inom och mellan avsedda skolpraktiker.
Projekt som fått bidrag för Hållbar spridning av ULF-projektens resultat under 2024 är:
------------------------------
Stöd till färdigställande av pågående forskningsprojekt i samverkan
Detta stöd delas ut till färdigställande av pågående samverkansprojekt på vetenskaplig grund. Färdigställandet behöver ske inom en 6-månaders ram. Samverkan på vetenskaplig grund definieras i sammanhanget som att såväl forskare som lärare/skolledare är aktiva i projektet och att det har som mål att bidra till skillnad i skolpraktiken utifrån dess synliggjorda behov.
Projekt som fått bidrag för Stöd till färdigställande av pågående forskningsprojekt i samverkan är:
Följeforskning och pilotstudier
Medel delas ut till samverkansprojekt i mindre skala. Med följeforsknings avses att forskare involveras i planerade skolutvecklingsprojekt för att följa process och bidra till att synliggöra resultat på vetenskaplig grund. En pilotstudie avser prövande av en idé med grund i ett pedagogiskt dilemma i samverkan.
Belopp: 100 000 – 250 000 SEK
Deadline för ansökan var 1 april respektive 12 maj.
------------------------------